اماکن دیدنی ایران

۱۲نشانه بیماری‌های روان که نباید نادیده گرفته شوند


چارتر

اکثر افراد در معرفی انواع بیماری‌های روان اغلب از زوال عقل، آلزایمر یا شیزوفرنی نام می‌برند. این بیماری‌ها ناتوان‌کننده‌ترین انواع اختلالات روان به حساب می‌آیند اما موارد بسیار دیگری همچون افسردگی و اضطراب وجود دارند که به آسانی قابل تشخیص نبوده و اغلب با علائم آشکاری همراه نیستند هرچند ممکن است بیمار را به طور جدی به دردسر بیاندازند.

ایسنا: تشخیص به موقع علائم اولیه اختلالات روان و مشاوره با پزشک به بهبود حال بیمار و کیفیت زندگی او و حتی در مواردی به حفظ جان فرد مبتلا کمک می‌کند.

از جمله علائم بیماری‌های روان که باید مورد توجه قرار گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- درد معده

معده دردهای مکرر معمولا با سوء هاضمه یا اسیدی شدن همراه است. اما درصورتیکه درد معده تنها در زمان نگرانی یا اضطراب ظاهر شود می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در سلامت روان باشد. در مواقع استرس داشتن یا مضطرب بودن مغز سیگنال‌هایی به روده می‌فرستد تا کند شود و مغز هضم را به تاخیر می‌اندازد. در این شرایط فرد اغلب دچار گرفتگی شکمی، نفخ و درد می‌شود.

۲- درد مزمن

سیستم گوارشی اولین ناحیه از بدن است که تحت تاثیر مشکلات روان قرار می‌گیرد. اما درصورتیکه این نشانه جدی گرفته نشود دیگر قسمت‌های بدن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برآوردها نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی سه برابر بیشتر احتمال دارد دچار دردهای مزمن شوند. به نظر نوعی همپوشانی در سلول‌های مغز وجود دارد که به درک و شناخت درد و افسردگی کمک می‌کند. بنابراین، هرگونه اختلال در این شبکه ممکن است فرد را افسرده سازد و احساس درد را بیشتر کند.

۳- تیک یا رفتارهای تکراری

انجام رفتارهای تکراری یکی دیگر از نشانه‌های استرس و اضطراب مداوم است. افرادی که دچار اضطراب هستند در بیشتر مواقع احساس ناآرامی دارند و بنابراین رفتارهای تکراری از خود بروز می‌دهند. همچنین این ناآرامی موجب اختلال در خواب و احساس خستگی می‌شود.

۴- تغییر رفتار غیرقابل توصیف و انفعالی

هر فردی از شخصیت متمایزی برخوردار است، برخی آرام و محافظه‌کار و برخی دیگر برونگرا و اجتماعی هستند. اما درصورتیکه افراد برونگرا بدون دلیل بیرونی و به طور ناگهانی خود را از بقیه جدا کنند یا ترجیح دهند به تنهایی زندگی کنند می‌توان احتمال ابتلا به افسردگی یا اختلال دو قطبی را در آن‌ها بررسی کرد.

۵- ضعف سیستم ایمنی

در سال ۲۰۰۴ تحقیقی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا انجام گرفت که نشان داد افراد مضطرب و پراسترس راحت‌تر از دیگران بیمار می‌شوند زیرا هر زمان که فرد نگران شود مغز سیگنال‌هایی به سیستم ایمنی ارسال می‌کند که به تدریج سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این شرایط باعث می‌شود افرادی که استرس دارند حتی مستعد ابتلا به شایع‌ترین انواع عفونت‌ها باشند.

۶- تغییر ناگهانی و قابل ملاحظه در خلق و خو

در برخی از شرایط احساس عصبانیت، غم یا … طبیعی است اما طغیان غیر معقول احساسات از قبیل عصبانیت یا گریه کردن زیاد به افسردگی یا دیگر بیماری‌های روان مرتبط است.

۷- احساس مداوم غم و ناراحتی

احساس ناراحتی و پوچی می‌تواند نشانه افسردگی باشد. ممکن است فرد زندگی کاملی داشته باشد اما همچنان احساس ناراحتی کند که در این شرایط فرد دچار افسردگی شده‌ است.

۸- احساس گناه کردن

انتقاد افراطی به خود، نداشتن عزت نفس یا احساس بی‌ارزش بودن ممکن است نشانه‌هایی از اختلال روان از قبیل افسردگی باشد.

۹- نگرانی‌ زیاد درباره مسائل جزئی

احساس نگرانی در برخی مواقع و شرایط عادی است اما در صورتیکه اضطراب و نگرانی، بخشی دائمی از زندگی معمول فرد شود و بر تمامی جنبه‌های زندگی او اثر بگذارد در این شرایط باید به بررسی سلامت روان فرد پرداخت.

۱۰- تغییر در الگوی خواب

الگوی خواب نامنظم نشانه‌ای از بیماری روانی است. ساعات خواب طولانی یا کوتاه می‌تواند نشانه‌ای از اختلال خواب، افسردگی، اضطراب یا استعمال مواد مخدر باشد.

۱۱- استعمال مواد مخدر یا الکل

اعتیاد به مواد مخدر یا مصرف الکل می‌تواند از وجود بیماری روان ناشی شود. افرادی که برای مواجهه با فشارهای روانی یا عاطفی به استعمال این مواد رو می‌آورند به تدریج به آن وابسته می‌شوند.

۱۲- تغییر ناگهانی در اشتها و وزن

تغییر در وزن و میزان اشتها از علائم شایع در افراد مبتلا به افسردگی است.

به گزارش سایت اینترنتی firstpost، پذیرش بیماری یکی از مهم‌ترین اقدامات در بهبود روند درمان است و همچنین تشخیص این موضوع که فرد مبتلا به کمک و حمایت و شاید مداخلات دارویی نیاز دارد بسیار حائز اهمیت است.