اماکن دیدنی ایران

مخالفان تعطیلی پنجشنبه‌ها بزرگنمایی می‌کنند


چارتر

بعد از انتشار خبری مبنی بر تصویب طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس، روز پنجشنبه خبری منتشر شد که براساس آن گویا قرار است به زودی این طرح در صحن مجلس مطرح و در مورد آن رای‌گیری شود.

اعتماد: اما این طرح از همان زمان مطرح شدن با انتقادهای فراوانی از سوی کارشناسان همراه بود؛ انتقادهایی که شاید مهم‌ترین آنها، آسیب دیدن اقتصاد و صنعت کشور با این افزایش تعطیلی ناگهانی بود. با این وجود، زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دفاع تمام قدی از این طرح می‌کند و معتقد است که اجرای آن نه تنها باعث افزایش رکود اقتصادی نمی‌شود که حتی می‌تواند با رونق صنعت توریسم، باعث توسعه اقتصادی هم بشود. اما قضاوت در مورد اینکه این استدلال‌ها تا چه حد درست و واقع‌گرایانه و علمی است، برعهده مردم، کارشناسان و منتقدان این طرح خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید طرح تعطیلی دو روز در هفته اولین‌بار توسط اتاق بازرگانی مطرح شد. آنها معتقد بودند که به دلیل تعطیلی جهانی یکشنبه‌ها، عملا نمی‌توانند به مراودات تجاری‌شان بپردازند. برای همین آنها خواستار تعطیلی شنبه‌ها بودند، ولی معلوم نشد که چرا به یک‌باره قرار شد به جای شنبه‌ها، پنجشنبه‌ها تعطیل شود!

ما این طرح را از چند جنبه ارایه دادیم؛ یکی از دلایل این بود که روزهای پنجشنبه معمولا دانش‌آموزان در خانه هستند ولی بسیاری از مادران شاغل در ادارات دولتی سر کار هستند. برای همین فرزندان این خانواده‌ها عملا سرگردان می‌شوند یا ممکن است پدر خانواده تعطیل باشد و مادر سر کار باشد یا برعکس… بنابراین ما درمورد روزهای پنجشنبه با یک آشفتگی اجتماعی در درون بسیاری از خانواده‌ها مواجه بودیم، ضمن آنکه عملا پنجشنبه‌ها ساعت‌های کاری نیمه‌وقت هستند و چندان بازدهی ندارند. یعنی به نوعی همه کشور تعطیل است. در عوض نقش تعطیلی پنجشنبه‌ها در تحکیم پیوند بین اعضای خانواده‌ها می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید، به دلیل مشغله‌های فراوانی که والدین در دنیای امروز دارند و چند شیفته کار کردن آنها برای تامین هزینه‌های زندگی، کمتر فرصت جمع شدن اعضای خانواده وجود دارد. بگذریم از اینکه چند ساعتی که در خانه هستند نیز اکثرا در حال بازی با گوشی‌های موبایل و گشت‌زنی در فضای مجازی هستند! ولی به هر حال همین مساله باعث شده تا خانواده‌های ایرانی با آسیب‌های اجتماعی فراوانی مواجه شوند. ما پس از یک‌سری بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای اینکه اعضای خانواده بیشتر

با هم باشند و پدران و مادران هم فرصت بیشتری برای رسیدگی به امور فرزندان‌شان داشته و خانواده‌ها به معنای واقعی، «خانواده» باشند!

اما فکر نمی‌کنید از بعد اقتصادی این تعطیلی می‌تواند بار مالی زیادی را روی دوش کشور بگذارد؟

نه … براساس بررسی‌های ما این حرکت می‌تواند باعث رونق صنعت گردشگری داخلی شود، یعنی خانواده‌ها می‌توانند در این فرصت دو‌ روزه سفرهای کوتاه بین شهری را برنامه‌ریزی کنند و همین باعث رونق و توسعه صنعت گردشگری کشورمان شود، یعنی برخلاف نظر شما، ما معتقدیم که اقتصاد کشور هم رونق پیدا می‌کند. البته باید برای توسعه این زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی کرد.

فکر نمی‌کنید این نظریه، خیلی خوشبینانه باشد؟! چون به هر حال با تعطیل شدن پنجشنبه‌ها بسیاری از صنایع و کارخانه‌هایی که در آخرین روز هفته نیز فعال هستند، تعطیل خواهند شد و همین، در این روزهای سخت اقتصادی می‌تواند ضربه‌ای بر پیکره اقتصاد کشور باشد!

اولا که اکثر صنایعی که پنجشنبه‌ها فعال هستند خصوصی هستند، ضمن آنکه همین الان هم این صنایع به اذعان خودشان روزهای آخر هفته تقریبا نیمه‌تعطیل هستند، یعنی بسیاری از کارکنان‌شان به خاطر آنکه مجموعه تا ظهر باز است، مرخصی می‌گیرند و سرکار نمی‌آیند. از سویی، ما بر این باوریم که با یک برنامه‌ریزی درست می‌شود به‌گونه‌ای عمل کرد که مجموعه‌های اقتصادی و تولیدی، در مابقی روزهای هفته، جبران تعطیلی چندساعته پنجشنبه را بکنند. تازه… مگر کار مفید ما در طول هفته چقدر است؟!… چرا فکر می‌کنیم با تعطیلی چند ساعته، کل اقتصاد کشور آسیب می‌بیند؟ می‌توانیم طوری مدیریت کنیم که ساعت‌های کاری مفید روزهای هفته، جبران تعطیلی پنجشنبه‌ها را نیز بکند. تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند با کاهش هزینه‌هایی مثل هزینه‌های انرژی همراه باشد.

گیریم که این طرح تصویب شود… آیا به ازای این تعطیلی، ساعت‌های کاری بخش‌های دولتی در روزهای دیگر هفته افزایش پیدا خواهد کرد؟

نه. فکر نمی‌کنم…

نگرانی دیگر در مورد حقوق و مزایای کارکنان است. وقتی که روزهای کاری کاهش پیدا کند، آیا حقوق و مزایای کارمندان و حقوق‌بگیران نیز کاهش پیدا خواهد کرد؟

نه. قرار نیست ما در این شرایط سخت کنونی، فشار اقتصادی روی دوش مردم را زیادتر کنیم. فکر نمی‌کنم تاثیری داشته باشد.

اگر این طرح به تصویب مجلس برسد، عملا ۵۲ روز تعطیلی به روزهای تعطیل کشور اضافه می‌شود، یعنی آمار روزهای تعطیل کشور تقریبا به چیزی حدود ۱۳۰ روز در سال می‌رسد! آن‌هم در شرایطی که همین الان هم گفته می‌شود که آمار تعطیلی‌های ما در ایران خیلی زیادتر از عرف جهانی است!

به هیچ‌وجه…! اینها یک‌سری جوسازی و بزرگنمایی‌های خارجی است که علیه ایران صورت می‌گیرد. الان روزهای پنجشنبه به خاطر تعطیلی تهران، عملا ارتباط کاری سایر شهرها و استان‌ها با مرکز نیز مختل می‌شود ولی در آن صورت، همه امور یک نظم خوبی پیدا می‌کند، ضمن آنکه حتی با دوروزه شدن تعطیلات، باز هم آمار تعطیلات ما از بسیاری از کشورهای جهان کمتر خواهد بود.