اماکن دیدنی ایران

۵۰۰ هزار محوطه باستانی در کشور شناسایی شد


چارتر

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: حدود ۵۰۰ هزار محوطه باستانی در ایران شناسایی شده است و تخمین‌زده می‌شود یک میلیون اثر دیگر در این حوزه داشته باشیم.

ایرنا: روح الله شیرازی روز چهارشنبه در حاشیه چهارمین همایش ملی باستان‌شناسی که روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه بیرجند آغاز به‌کار کرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر پژوهش‌های متنوع باستان‌شناسی در کل کشور برنامه‌ریزی شده که بخشی از کاوش‌های پرسش محور است.

وی ادامه داد: برخی کاوش‌ها باستان‌شناسی اضطراری و نجات‌بخشی در حوزه عمرانی، جاده‌سازی و محوطه‌سازی است تا اطلاعات باستان‌شناسی ایران را تکمیل کنیم و برآورد دقیق از میزان محوطه‌های باستانی در سراسر کشور به‌دست آوریم.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: از طریق پژوهشگاه میراث فرهنگی اعتبارات هرچند محدود برای باستان‌شناسی در نظر گرفته شده است و بر اساس منابع در اختیار برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اظهار داشت: بیشتر اعتبارات در بحث باستانی‌شناسی صرف مطالعاتی می‌شود که به تهیه نقشه باستان‌شناسی کمک کند.

شیرازی با تاکید بر اینکه مهمترین نیاز فعلی تهیه نقشه باستان‌شناسی است افزود: در حال حاضر بعد از هر بررسی باستان‌شناسی مختصات وارد سامانه جغرافیایی می‌شود.

وی گفت: تهیه نقشه باستان شناسی از حدود ۴۰ سال قبل شروع شده و آنطور نیست که ظرف دو سال به اتمام برسد بلکه پروسه زمانی بلند مدت نیاز دارد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه نقشه باستان‌شناسی در هیچ استانی تکمیل نشده است اظهار داشت: اما برخی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی وضعیت خوبی در این زمینه دارد ولی به خاطر ذات محوطه‌ها نمی‌توانیم به طور دقیق داده‌ها را ببندیم.

وی با اشاره به کاهش اعتبارات حوزه پژوهش باستان‌شناسی نسبت به سال‌های گذشته گفت: یکی از مهمترین مباحث اطلاع‌رسانی و آگاهی عمومی در خصوص اهمیت بناهای باستانی است که کاوش‌ها و مطالعات به روشنگری کمک کرده و افق‌ها را باز می‌کند.

شیرازی افزود: محوطه‌های تاریخی مثل شناسنامه‌های هویتی هر منطقه است و پس از مطالعات باستان‌شناسی در این محوطه‌ها مردم با اهمیت تاریخی هویت خود پی می‌برند که به طور قطع مهمترین حامی آن خواهند بود.

وی با بیان اینکه گردشگران علاوه بر تاثیرات اقتصادی برای جوامع محلی ممکن است تهدید نیز باشد اظهار داشت: اگر تعداد گردشگر در یک منطقه تاریخی و باستانی از حدی بیشتر شود عامل تهدید خواهد بود.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تخریب بناهای تاریخی به نسبت گذشته‌ها کم شده که یک دلیل آن افزایش آگاهی مردم است و شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مردم نهاد در ایجاد حساسیت نقش دارند.

وی تاکید کرد: ضمانت‌های قانونی مشخصی برای جلوگیری از تخریب بناهای با ارزش تاریخی وجود دارد و اگر موردی دیده شد به دادگاه ارجاع می‌شود.

چهارمین همایش ملی باستان شناسی امروز (چهارشنبه) به میزبانی دانشگاه بیرجند با حضور پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشته باستان‌شناسی از سراسر کشور آغاز به‌کار کرد و به مدت دو روز در پنل‌های تخصصی، سخنرانی‌های عملی ارایه می‌شود.