اخبار گردشگری

توریست هایی که به ایران هراسی «نه» می گویند

حضور پرشمار و رو به افزایشِ جهانگردان خارجی در ایران و روایت آنان از سفر رضایت بخششان، باعث می شود تا تلاش رسانه های بیگانه برای دامن زدن به ایران هراسی ثمر چندانی نیابد و این جهانگردان، پیام صلح جویی و مهربانی ایرانیان را در شبکه های اجتماعی و در سطحی بین المللی منتشر سازند.

در حالی که آمارها از افزایش ورود گردشگران به ایران حکایت دارند و سیاست های کلان دولت نیز تشویق حضور گردشگران در ایران است اما رسانه های معاند همچنان در تلاشند تا ضمن دامن زدن به سناریوهای ایران هراسانه، تصاویر واقعی را که حاکی از امنیت و ثبات در ایران است مخدوش کنند. این در حالی است که گردشگران خارجی، با ثبت تصاویر واقعی از وضعیت عینی جامعه ایرانی، پیام صلح و دوستی شهروندان ایرانی را در جهان بازتاب داده اند.

گردشگران خارجی، هر روز بیشتر از دیروز
آمارها نشان از افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران دارند. بر طبق آخرین آماری که «ولی تیموری» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه داده است، در نیمه ابتدایی امسال، تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ایران، حدود ۲۶ درصد افزایش داشته است. این آمار نشان می دهد که ایران در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد مهم گردشگری در منطقه است و می توان با اقداماتی، این آمار را به صورتی منظم افزایش داد.

افزایش آمار گردشگران یکی از اهداف مهم برنامه ششم توسعه است و طبق بند پنجاهم «سیاست های کلی برنامه ششم توسعه» ابلاغی مقام معظم رهبری و «برای دستیابی به توسعه پایدار صنعت ایرانگردی»، باید آمار ایرانگردان خارجی به میزان «پنج برابر افزایش یابد».

به همین منظور در برنامه ششم توسعه و مواد ۹۸ تا ۱۰۰، دستگاه های اجرایی موظفند تا نسبت به توسعه زیرساخت ها، اختصاص یارانه ها و در نظر گرفتن معافیت های مختلف و همچنین بهبود کیفی امکانات خدماتی و به ویژه گردشگری خارجی همت گمارند. از همین رو و به دلیل اهمیت بالای این صنعت، در گزارش عملکرد سال اول برنامه ششم وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می خوانیم «در ایران صنعت گردشگری به عنوان یک بخش اقتصادی دارای اثر فزاینده نسبتاً بالایی در تولید بوده (ضریب فزاینده تولید صنعت گردشگری در ایران بعد از صنایع غذایی و ساختمان در رتبه سوم قرار دارد) و قدرت اشتغال زایی آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بسیاری از بخش های اقتصادی دیگر بیشتر است (ضریب فزاینده اشتغالزایی صنعت پس از بخش های کشاورزی، صنایع غذایی و ساختمان رتبه چهارم را در کشور دارد)»

از هر ۱۰ شغل در جهان، یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است و به ازای ورود هر ۶ گردشگر خارجی و هر ۲۵ گردشگر داخلی، یک شغل ایجاد می شود

در همین گزارش عملکرد می خوانیم که از هر ۱۰ شغل در جهان، یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است و به ازای ورود هر ۶ گردشگر خارجی و هر ۲۵ گردشگر داخلی، یک شغل ایجاد می شود. این آمار به معنای این است که افزایش گسترده ورود گردشگران به ایران، می تواند موجب افزایش رشد اقتصادی و همچنین درآمدهای ارزی کشور خواهد شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.