اخبار گردشگری

ایرانی ها، همچنان در صدر مسافران ترکیه

براساس آخرین اخبار بدست آمده، با توجه به پایان فصل سفر به ترکیه و کاهش مسافرت ها، ولی همچنان ایرانیان تقاضای سفر به این منطقه دیدنی از جهان را دارند.

حرمت الله رفیعی درباره قیمت پروازهای مسیر ترکیه که با وجود پایان فصل سفر به این کشور، روند نزولی پیدا نکرده، گفت: تابستان فصل سفر به ترکیه است، برای همین در این فصل تعداد پرواز ایرلاین ها به این مسیر افزایش می یابد و با آغاز فصل سرما از تعداد این پروازها و حجم سفرها کاسته می شود.

قاعده مسیر ترکیه نیز این است که این وقت از سال نرخ بلیت پروازهای آن، کاهشی می شود، چون تقاضا فروکش می کند، ولی ما اینک شاهد چنین اتفاقی نیستیم، چرا که همچنان متقاضی برای سفر به ترکیه وجود دارد و متاثر از آن، قیمت بلیت هواپیماهای این مسیر هنوز پایین نیامده است.

او با اشاره به مثبت شدن نمودار سفرهای خارجی پس از رکودی که متاثر از افزایش عوارض خروجی، ارز و بلیت هواپیما بود، اظهار کرد: مثبت شدن نمودار سفرهای خارجی تا حدی نشان دهنده همسان سازی مردم با شرایط اقتصادی کشور پس از تحمل شوک های ناشی از افزایش قیمت ها است. هرچند که فروش تورها و بلیت پروازهای خارجی در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 96، حدود 30 درصد افت داشته است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات جهانگردی و هوایی ایران در عین حال یادآور شد: حجم سفرهای سیاحتی و تفریحی ایرانی ها به خارج از کشور در مقایسه با سفرهای زیارتی زیاد نیست. رفیعی ادامه داد: حتی آمار کلی سفرهای خارجی ایرانی ها به نسبت 85 میلیون نفر جمعیت این کشور عدد قابل توجهی نیست.

سال گذشته، حدود هفت میلیون نفر به خارج از کشور سفر کردند که حدود چهار میلیون نفر آن ها به قصد حج، اربعین و زیارت عتبات عالیات از کشور خارج شده اند، یکسری هم سفر ترانزیتی داشته اند، در نتیجه عدد مسافرانی که با انگیزه ای به غیر از زیارت به خارج از کشور سفر کرده اند و شاید به سه میلیون نفر هم نرسد، در مقایسه با جمعیت کل کشور قابل توجه نیست.

معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با انتشار آمار شش ماه نخست امسال، از حدود 15.59 درصد رشد در سفرهای خارجی خبر داد. در شش ماه نخست امسال چهار میلیون و 258 هزار و 944 نفر به خارج از کشور سفر کردند، در حالیکه در مدت زمان مشابه سال گذشته، سه میلیون و 673 هزار و 92 نفر سفر خارجی داشتند.

جزئیات این سفرها و مقاصد مسافران ایرانی مشخص نشده است. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از افزایش سفرهای خارجی نیز ابراز خوشحالی کرده بود و در دفاع از این دیدگاه گفته بود: رونق در این حوزه به پایداری و توسعه اشتغال در این بخش منجر می شود. اگر راضی باشیم سفرهای خارجی کم شود، یعنی به از بین رفتن امرار معاش گروه شاغل در این بخش راضی شده ایم.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.