اماکن دیدنی ایران

۲ هزار و ۴۵۱ طرح گردشگری در کشور در حال اجراست


چارتر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۲ هزار و ۴۵۱ طرح گردشگری با سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور در حال اجراست.

ایرنا-:علی اصفر مونسان روز پنجشنبه در حاشیه همایش سرمایه گذاری گردشگری شرق کشور در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: اگر تحریم ها برداشته شود و تنش‌های منطقه ای کاهش یابد ظرفیت های گردشگری کشور بیشتر از این خواهد بود لذا معتقدم آینده گردشگری کشور بسیار مطلوب است و در آینده نه چندان دور گردشگری در جایگاه اول یا دوم اقتصاد کشور قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: هر چه سرمایه گذاری در این بخش انجام شود قابلیت جذب دارد و هم اکنون سهم گردشگری از جی.دی.پی کشور حدود ۲.۹ درصد است و برنامه ریزی برای رسیدن به سهم ۴.۵ درصدی مورد نظر می باشد که برای دست یابی به این رقم نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در این همایش ظرفیت های گردشگری شرق کشور در قالب ۲۴۰ پروژه آماده شده و به سرمایه گذاران ارائه می شود و تلاش شد در این همایش مزیت و پربازده بودن بخش گردشگری و سرعت ایجاد اشتغال در این بخش برای سرمایه گذاران توضیح داده شود.

وی افزود: هم اکنون از گردشگری سنتی و تاریخی به سوی طبیعت گردی، اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی حرکت کرده ایم که همه این اولویتها و مزیتهای فراوان از جمله بناها و سایتهای تاریخی و ظرفیتهای اقامتی بی نظیر در مشهد وجود دارد و آن را به یکی از قطبهای گردشکری کشور تبدیل کرده است.

مونسان اظهار داشت: استانهای شرق کشور ظرفیت مناسبی برای گردشگری درمانی دارند و در کنار همه اینها بازارهای پر حجم خوب منطقه ای قرار دارند که به عنوان ظرفیتهای گردشکری این منطقه محسوب می شوند.

وی به زائران میلیونی مشهد اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری استاندار خراسان رضوی بتوانیم گردشگری را در این استان از مشهد به شهرهای دیگر ببریم.

وی افزود: گردشگری مذهبی یکی از مزیتهای کشور است که به گردشگری ترکیبی تبدیل شده است یعنی گردشگران با هدف زیارت به ایران می آیند اما اقدامات درمانی و طبیعت گردی نیز انجام می دهند و این امر نرخ هزینه گردشگران مذهبی را سه تا چهار برابر افزایش داده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: تمام کشورها سالانه یک سهمیه ثبت جهانی دارند و ایران به عنوان کشوری که پر از تاریخ و تمدن است بناهای متعدد در فهرست انتظار برای ثبت جهانی خواهد داشت لذا در طرح ابتکاری به جای ثبت نقطه ای به ثبت های زنجیره ای روآورده ایم.

مونسان ادامه داد: اکنون پرونده راه آهن شمال به جنوب کشور برای ثبت جهانی در حال آماده شدن است و جنگل های هیرکانی شامل پنج استان و در پهنه ای معادل ۸۵۰ کیلومتر در صف انتظار برای ثبت جهانی قرار می گیرد.