اماکن دیدنی ایران

آیا پروژه feeliran موفق می‌شود؟


چارتر

جنگ روایت‌ها درباره ایران، حالا به داخل مرزهای ایران کشیده شده. سالها تلاش رسمی برای ارائه تصویری واقعی‌تر از بخش‌های نادیده ایران ظاهرا ناموفق بوده است. پروژه feeliran یک تلاش غیررسمی است.

مهر: پروژه فم تریپ یکی از صدها پروژه ای است که برخی از افراد بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری و یا حتی سازمان میراث فرهنگی وقت و وزارتخانه فعلی برای گروههای زیادی از فعالان برگزار می کنند. پروژه ای که از عده ای افراد موثر در صنعت گردشگری به صورت رایگان و یا نیمه رایگان دعوت می شود تا به مقصد بروند و با هزینه میزبان و یا دعوت کنندگان چند روزی را در مقصد بگذرانند و با انتشار تصاویر و فیلم ها و یا بررسی وضعیت از گردشگران زیادتری دعوت کنند تا به آن مقصد پا بگذارند. در این مدت وزارتخانه میراث فرهنگی نیز کم از این تورهای آشناسازی برگزار نکرده است. از مدیران آژانسها و خبرنگاران و عکاسان گرفته تا پروژه هایی که قرار بود اجرا شود ولی نشد. مانند دعوت از آمیتاباچان و یانگوم که طرحی در دولت احمدی نژاد برای معرفی ایران توسط افراد مشهور جهان بود. اما در مجموع به نظر می‌رسد که همه این تلاش‌ها در ارائه روایتی جدید و نادیده از ایران ناموفق بوده است.

حالا بار دیگر یک پروژه آشناسازی برای تعدادی از اینفلوئنسرهای ۱۲ کشور جهان برپا شده است که بانی آن هدی رستمی از جهانگردان ایرانی است. پروژه ای که اسپانسرهای آن بهترین هتلداران و شرکت های گردشگری اند. تعدادی از شخصیت‌های برجسته فضای مجازی بین‌المللی به ایران آمده‌اند تا در شهرهای کاشان، اصفهان، تهران و … سفر کنند و تصاویرشان از ایران را در فضای مجازی و صفحات خود به اشتراک بگذارند. تصویری که به گفته بانیان این طرح در ایران وجود دارد و جزئی از ایران است اما تا به حال به جهانیان معرفی نشده است. رستمی خودش از اهالی سفر است و فضای مجازی را خوب شناسایی کرده و با تصاویری که از هنر عکاسی اش برآمده مخاطبان زیادی در ایران و خارج از کشور داشته است. حالا او دوستانش را به این سفر دعوت کرده تا تصویر دیگری از ایران بسازند. دوستانی که هر کدام فالوئرهای زیادی دارند و در زمینه های عکاسی ، فشن و مد و … فعالیت می کنند و صفحات پرطرفداری در شبکه‌های اجتماعی دارند.

پروژه فم تریپ

لازم به تکرار نیست که بخشی از اصلی‌ترین مشکل گردشگری در ایران تصویری است که رسانه‌های جریان اصلی در تمام سال‌های بعد از انقلاب با اصرار خاصی سعی در جاانداختن آن در افکار عمومی بین‌الملی داشته‌اند. تصویری که چیزی جز عقب‌ماندگی و توسعه نیافتگی، جنگ و خشونت داخلی و محدودیت و فشار بر زنان نداشته است. بسیاری از کارشناسان گردشگری معتقدند که وجود قابلیت‌های گردشگری در ایران می‌تواند درآمد اول ایران را متعلق به صنعت توریسم کند اما روایتی که از ایران توسط رسانه‌های جریان اصلی دنیا صورت گرفته است مانع از نزدیک شدن به این هدف شده است.

توجه به صنعت پولساز گردشگری در سالهای اخیر که صادرات نفتی و غیرنفتی در ایران با مشکلات بزرگی روبرو شده است افزایش پیدا کرده است. پروژه feeliran در میان همه ایران‌هراسی‌هایی که در سالهای اخیر در رسانه‌های رسمی دنیا وجود داشته است شکل گرفته است تا روایتی دیگر از ایران در رسانه‌های غیررسمی مطرح کند.

سر و صدای پروژه فم تریپ رستمی برای این از میان صدها پروژه آشناسازی دیگر بیشتر بلند شده.بانیان این ماجرا به فضای مجازی اشراف دارند و توانسته اند برای این سفر حسابی تبلیغ کنند. حالا باید دید این دختر جهانگرد می تواند تصویری ایران را در فضای مجازی خارج از کشور تغییر دهد و یا متولیان گردشگری که بارها این برنامه را اجرا کرده اند؟ جنگ روایت‌ها درباره ایران کماکان وجود دارد و پروژه feeliran قصد دارد روایتی واقعی از بخش ناگفته ایران برای خارجی‌ها ارائه دهد. آیا صدایش در میان انبوه تبلیغات ضدایرانی شنیده خواهد شد.