اخبار گردشگری

کودکان را با محیط زیست و طبیعت آشنا کنیم

پانزدهم مهر، روز کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی نامگذاری شده است. زمین ما امروز نیاز به کمک دارد و ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت خطراتی که محیط زیست را تهدید می کند، برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است؛ آن ها می توانند بهترین سفیران برای هشیار سازی خانواده ها در قبال محیط زیست باشند.

در کشور ما، پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه هفته ملی کودک نام گرفته است و روزهای این هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با کودکان، نامگذاری می شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراسم این هفته را با تکیه بر مسائلی همچون محیط زیست، قصه گویی، منظومه خوانی و اجرای برنامه های سرگرم کننده و آموزنده، تدارک می بیند.
عنوان روز پانزدهم مهر،« کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی» است و در پوستر طراحی شده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درونمایه دوستی با طبیعت که نشانگر شادابی و نشاط و اولین گام ایجاد عشق و علاقه و مقدمه آموزش حفاظت از محیط زیست و احترام به همه زیست مندان است، خودنمایی می کند.

روز کودک در سطح بین المللی، در ۲۹ آبان ( ۲۰ نوامبر) برگزار می شود. انتخاب مناسبت های خاص در سطح بین المللی، بیانگر اهمیت موضوع است. 
تربیت کودکان، مهم ترین وظیفه و بزرگترین هدف جوامع بشری است چرا که جهان به دست انسان ها اداره می شود. انسان از یک سو خالق علم و تکنولوژی های سودمند و عامل پیشرفت های شگرف و حیرت انگیز است و از دیگرسو، تمام جنگ ها، ویرانی ها و تخریب محیط زیست و جهان پیرامون ما به دست او انجام می شود، بنابراین روشن است که حاصل تربیت درست و به هنگام در کودکی، ترسیم تصویری زیبا و چشم نواز از جهانی است که در اختیار انسان های پرورش یافته باشد. 

مطالعات و تحقیقات جدید نشان می دهد امروزه، روش های قدیمی و سنتی آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها، پاسخگوی نیاز آموزشی و تربیتی قرن بیست و یکم نبوده و نتیجه مطلوب و مورد نظر که پرورش نسل خلاق، متفکر، ماهر و توانمند همراه با سواد محیط زیستی و برخوردار از فهم بوم شناختی از جهان پیرامون بوده را، به ارمغان نیاورده است. 

به استناد این تحقیقات، در برنامه ریزی مدارس، ضروری است آموزش های مستقیم و رسمی بعد از دوازده سالگی صورت گیرد و قبل از آن، کودک بدون دخالت های مستقیم با طبیعت و فضای پیرامونش روبرو شده و تسهیل گر، در یافتن پاسخ پرسش ها و درک و دریافت هایش، در کنار او باشد. ارتباط کودک با طبیعت، درست از همین نقطه و با این هدف آغاز می شود که مهارت های مورد نیاز کودکان، از سال های نخستین زندگی، جوانه زده و به تدریج و به خوبی رشد کند.

 از نمونه های موفق این نوع تعلیم و تربیت، روشی است که در مدارس فنلاند، سوئد و سوئیس به کار گرفته می شود که در شمار موفق ترین مدارس دنیا، در تربیت گروه سنی کودکان هستند.

تجارب جهانی نشان می دهد که نهادینه شدن رفتارها و هنجارهای صحیح در همه موضوعات اجتماعی به ویژه در شیوه برخورد و رفتار با محیط زیست و طبیعت، از سنین کودکی و با فراهم آوردن شرایطی که عشق و علاقه را به صورت خودانگیخته در آن ها ایجاد کند، رخ می دهد. از این رو لازم است با ایجاد هماهنگی میان آموزش و پرورش، مراکز آموزشی- فرهنگی و آموزش عالی با سازمان حفاظت محیط زیست و هم افزایی تمام تلاش ها و فعالیت ها، بتوانیم نقش موثری در تربیت نسلی کارآمد و آینده ساز ایفا کنیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.