اماکن دیدنی ایران, گردشگری هنری

«شب سفید» تورنتو را بی‌خواب کرد / تهران همچنان محروم از گردشگری شبانه


چارتر

جشنواره هنری شب سفید یا شب بی‌خواب تورنتو برگزار شد.

چمدان: فستیوال شب بی‌خواب، شب سفید و یا شب روشن (Nuit Blanche) در تورنتو با حضور نزدیک به ۹۰ پروژه هنری از بیش از ۳۰۰ هنرمند در شنبه شب ۵ اکتبر آغاز شد و تا سحر روز یکشنبه ادامه داشت.

موضوع اصلی «شب بی‌خواب» سال ۲۰۱۹ تورنتو، تسلسل، در پاسخ به بهم پیوستگی، پاردوکس‌ها و تناقضات زندگی در شهرهای در حال تغییر انتخاب شده‌ است.

شب بی خواب تورنتو توسط شهرداری تورنتو با همکاری انجمن هنرهای تورنتو برگزار می‌شود.

محل این فستیوال در تورنتو از موزه آقاخان آغاز شد و تا محله فورت یورک که سایت تاریخ طبیعی در آن قرار دارد، ادامه داشت.

با وجود تمام شدن این شب، نمایش ۸ پروژه هنری از این مجموعه همچنان تا ۲۰ اکتبر ادامه دارد.فستیوال شب بی‌خواب یک جشنواره کاملا رایگان در سطح شهرهاست که در آن موزه‌ها تا سحر باز هستند و مجموعه داران خصوصی، صاحبان آثار هنری و هنرمندان، آثار هنریشان را به رایگان و برخی در سطح شهر و میادین از غروب تا سحر در معرض نمایش مردم قرار می‌دهند.

این فستیوال ابتدا در سال ۱۹۸۴ در فرانسه برگزار شد و بعد از آن در شهرهای بزرگ سراسر دنیا همانند ملبورن، تورنتو، پاریس، سن پیترزبورگ، بارسلونا، قاهره، هاوانا و … ادامه پیدا کرد.

در این فستیوال شهروندان یک شب در سال را صرف تماشای آثار هنری و موزه‌ها می‌کنند و در سطح شهر از تماشای آثار هنری لذت می‌برند.

تهران به دلایل مختلف از جمله نداشتن زندگی شبانه از برگزاری چنین رویدادهای خاص و ویژه‌ فرهنگی که سبب نزدیکی بیشتر شهروندان با هنر و فرهنگ می‌شود، محروم است. متاسفانه موضوع زیست شبانه همچنان در پایتخت ایران گرفتار هماهنگی‌ها و موافقت‌ها و مخالفت‌های نهادهای ذیربط است.