اخبار گردشگری

دغدغه اصلی حوزه صنایع دستی کشور مشخص شد

پس از آغاز موج دوم اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، تامین مواد اولیه به دغدغه اصلی مسئولان حوزه صنایع دستی کشور تبدیل شد.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای تدبیر در رفع این دغدغه یک کارگروه تخصصی در سطح ملی تشکیل و فعال شد.

در مراحل ابتدایی، مشکلات صنعتگران رشته های قلم زنی، قلم کاران، سفال گران، چرم سازان و سایر رشته های صنایع دستی با حضور تولید کنندگان اصلی مواد اولیه بررسی و راهکارهایی برای رفع آن ارائه شد. البته این میزان پیگیری کافی نیست و تهیه مواد اولیه همچنان در حوزه صنایع دستی اولویت دارد. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: صنعتگران صنایع دستی چهارمحال و بختیاری مشکلات مرتبط با تامین مواد اولیه را از طریق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به تهران منعکس و پیگیری کنند.

توجه به راه های فروش نوین و بازاریابی های جدید با هدف افزایش فروش تولیدات و محصولات صنایع دستی ضرورت دارد. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: ساز و کارهای راه اندازی دهکده های صنایع دستی با کمک بخش خصوصی در سطح ملی پیگیری و اجرایی می شود.

طرح استقرار کیوسک های هنری صنایع دستی در مراکز شهری می تواند در افزایش فروش تولیدات این بخش موثر باشد. محمودیان اظهار کرد: ایران هم اینک توانسته با تولید بسیاری از محصولات منحصر به فرد صنایع دستی جایگاه خود را در سطح دنیا ارتقا دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای اختصاص زمین به منظور احداث بازارچه های صنایع دستی با شهرداران استان وارد مذاکره شده ایم.
مهرداد جوادی تاکید کرد: در صورت فراهم شدن شرایط همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و شهرداری های استان می توان روند اجرایی احداث بازارچه های صنایع دستی در نقاط مختلف را بررسی و اجرایی کرد.

چهارمحال و بختیاری هم اینک ۱۲ هزار هنرمند در ۵۲ رشته صنایع دستی استان دارد که از این تعداد تنها ۳ هزار نفر فعال هستند.

در این نشست تعدادی از هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی چهارمحال و بختیاری دیدگاه ها، نظرات، پیشنهادها و انتقادات خود در حوزه صنایع دستی استان را ارائه کردند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.