اماکن دیدنی ایران

کردستان پایلوت گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی کشور است


چارتر

ایرنا – معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کردستان در یک سال گذشته پایلوت گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی روستایی بوده و اقدامات خوبی در این استان انجام گرفته است.

ولی تیموری شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی فعالان صنعت گردشگری کردستان در هتل شادی سنندج، اظهار داشت: سه استان سیستان و بلوچستان، سمنان و کردستان با توجه به ظرفیت‌های گردشگری خاص منطقه خود، به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری تنها از عهده یک وزارتخانه بر نمی‌آید، لزوم همکاری تمامی دستگاههای اجرایی برای تحقق این مساله را خواستار شد.
تیموری کاربرد صنعت گردشگری در رفع معضل بیکاری را مهم دانست و گفت: کردستان می‌تواند همه نیاز اشتغال خود را با تقویت ظرفیت‌های بخش گردشگری مرتفع کند.
وی با بیان اینکه از هر ۱۰ شغل در دنیا یک شغل به حوزه گردشگری اختصاص دارد، یادآور شد: در یک دهه گذشته از هر پنج شغل ایجاد شده، یک شغل در این حوزه بوده است.
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری در رده دوم سرعت تحولات و اشتغالزایی قرار دارد، تاکید کرد: در سال ۲۰۱۸، بیش از ۳۱۸ میلیون شغل در این حوزه ایجاد شد که نشان می‌دهد دنیای امروز بر روی گردشگری و اشتغالزایی حاصل از آن حساب ویژه‌ای باز کرده است.
تیموری به تغییر نگاه مثبت به گردشگری در ۲ دهه اخیر اشاره و اظهار داشت: اگر این نگاه به عزم ملی تبدیل شود، همه انتظارات از این صنعت برآورده می‌شود.
وی به ارزآوری هزار و ۴۹۰ دلاری هر گردشگر برای مقاصد گردشگری اشاره کرد و افزود: هر گردشگر به تنهایی به اندازه چندین بشکه نفت برای مقاصد گردشگری ارزآوری در بر دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون از این وضعیت کشور غافل بوده‌ایم تاکید کرد: ظرفیت عمده کشور ما گردشگری است به طوری که در عرصه کشاورزی هم گاهی واردات یک محصول به صرفه تر از تولید آن است.
تیموری تاکید کرد: این در حالی است که گردشگری با کمترین هزینه می‌تواند برای کشور ثروت آفرین باشد .
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر این‌که گردشگری کردستان برای ما بسیار مهم است افزود: از یک سال گذشته این استان به عنوان پایلوت گردشگری طبیعت گردی و گردشگری روستایی انتخاب شده است و با جدیت به دنبال توسعه گردشگری پایدار در کردستان هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به ویژگی کردستان مدل توسعه گردشگری کردستان، مدل تعریف شده برای این استان مبتنی بر جوامع محلی بوده و همه اثرات منفی قابل کنترل هر بخش با همه ظرفیت‌های آن تبیین شده است.
وی از برگزاری اجلاس جهانی طبیعت گردی و گردشگری روستایی در سال ۲۰۲۱ به میزبانی کرمانشاه و کردستان خبر داد و اضافه کرد: این اجلاسیه با حضور وزرای جهانگردی بیش از ۱۰۰ کشور از ۱۵۴ کشور عضو سازمان جهانی گردشگری برگزار و با این حرکت جهانی ظرفیت‌های گردشگری کردستان بیش از پیش معرفی می‌شود.
وی افزود: نگران زیرساخت‌های کردشگری نیستیم چرا که با وجود تمام ضعفها ، اگر تقاضا تحریک شود زیرساخت به خود ایجاد خواهد شد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شرکت در همایش بین المللی توسعه گردشگری و توسعه به میزبانی دانشگاه کردستان آن سفر کرده است.