اماکن دیدنی ایران

ترک خوردگی و نشست در دیوارهای مسجد تاریخی شهرکرد


رئیس هیات امنای مسجد جامع شهرکرد گفت: سنگینی بار ترافیک شهری باعث تهدید بنای این مسجد تاریخی در مرکز چهارمحال و بختیاری شده است.

چمدان: مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان در بافت قدیمی شهرکرد و تقریبا در مرکز این شهر واقع شده است. این مسجد تاریخی توسط یکی از خوانین چالشتر به نام «حاج محمد رضاخان ستوده» که از جمله خوانین خاندان ریاحی بوده است، ساخته شد.

مسجد تاریخی شهرکرد در سال ۱۲۷۰ هجری به سبک معماری مسجد ۴ ایوانی با ۲ شبستان زمستانه و بهاره احداث شده است و از لحاظ معماری و وسعت کامل­‌ترین و بزرگ­‌ترین مسجد تاریخی استان چهارمحال و بختیاری محسوب می­‌شود و تنها مسجد چهار ایوانی در این استان است.

مرتضی سجادی در یکصد و نود و ششمین نشست علنی شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سنگینی ترافیک و همچنین پارک بسیاری خودروها در پیاده‌راه جوار مسجد جامع شهرکرد باعث ایجاد ترک خوردگی و نشست در دیوارهای این بنای تاریخی شده است گفت: اولویت‌بندی عقب‌نشینی ساختمان‌های مسکونی اطراف مسجد جامع شهرکرد می‌تواند در کاهش ترافیک و رونق گردشگری این بخش از شهر نقش‌آفرینی کند.

وی اضافه کرد: اجرای سنگ‌فرش اطراف مسجد جامع شهرکرد از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری مورد توجه اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.

سجادی همچنین با بیان اینکه برای بازسازی حمام قدیمی مسجد جامع شهرکرد معروف به حمام خان تاکنون ۷ میلیارد ریال هزینه شده است گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بخشی از خانه تاریخی مرتضوی‌ها در جوار مسجد جامع را بازسازی و سپس رها کرده که هم‌اینک در حال تخریب است. تکمیل و بهره‌برداری سریع‌تر از این بنای تاریخی در ساماندهی محوطه اطراف مسجد جامع نقش اساسی دارد.

مسجد جامع شهرکرد به شماره ۱۵۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاشی کاری هفت رنگ، طاق نماها، حوض، طاق نماهای جناقی، آجرکاری، درهای چوبی، گره چینی و منبر منبت کاری شده و … ویژگی‌های معماری و هنری این مسجد را تشکیل می‌دهند.