اخبار گردشگری

گردشگری پرنده نگری؛ صنعتی نوپا در استان کرمانشاه

پرنده نگری از شاخه های پرطرفدار صنعت گردشگری طبیعت (اکوتوریسم) بوده و در کرمانشاه که یکی از غنی ترین استان های کشور به لحاظ زیست انواع پرندگان است، به عنوان صنعتی نوپا محسوب می شود.

پرنده نگری شاخه ای از بوم گردی یا اکوتوریسم و از محبوب ترین انواع «گردشگری با هدف خاص» محسوب می شود که علاقه مندان زیادی در کشورهای مختلف جهان دارد به طوری که تنها در کشور انگلیس بیش از ۳۰۰ هزار پرنده نگر حرفه ای وجود دارد. 
برخلاف دیگر شاخه های طبیعت گردی مانند کوهنوردی، افرادی با توانایی های کمتر فیزیکی و بدنی نیز می توانند به سادگی در برنامه های پرنده نگری شرکت کرده و جریان زندگی در طبیعت را از نزدیک لمس کنند.

با رسیدن موسم پاییز و وزیدن خنکای روح بخش مهرماه، زیبایی و رنگارنگی پرهای یک «سهره طلایی کرمانشاهی» یا زیبایی آواز یک «توکا» در استان غنی کرمانشاه می تواند هر بیننده یا شنونده ای را تحت تاثیر قرار دهد.

کرمانشاه می تواند مقصد مهم گردشگری پرنده نگری کشور شود
کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کنگاور در این راستا، اظهار داشت: یکی از انواع گردشگری های رایج در جهان امروز، گردشگری پرنده نگری است.

محمدجواد عظیمی افزود: دوستداران طبیعت و حیات وحش در این نوع از گردشگری به محل های زندگی پرندگان بومی و یا ایستگاههای پرندگان مهاجر در بهار و پاییز می روند، از آنها بازدید و لحظات زیبایی را ثبت و ضبط می کنند.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: استان کرمانشاه با داشتن تالاب ها، رودخانه ها، سراب ها و زیستگاه های طبیعی متنوع مکان زیست نزدیک به ۲۵۰ گونه پرنده بومی و مهاجر است.
او تصریح کرد: تنوع پرندگان شکاری در این استان تماشایی است و انواع بوف، عقاب قهوه ای و سیاه، قرقی، شاهین، باز و شاه باز زندگی می کنند که در چرخه طبیعت وجود آنها بسیار مفید و ارزشمند است.

کی از زیباترین پرندگان مهاجر که در تابستان ها در باغ های کنگاور مشاهده می شود، «پری شاهرخ» نام دارد که پرنده ای میوه خوار است و به رنگ های سبز و طلایی می باشد.

عظیمی خاطرنشان کرد: می توان این صنعت گردشگری مغفول و نوپا در استان کرمانشاه را با معرفی مناسب در فضای مجازی، تهیه فیلم های کوتاه، مستند، دفترک، کارت پستال و… به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری پرنده نگری در ایران بدل کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: آرامش و لذت پرنده نگری به حدی است که بسیاری از روانشناسان آن را راه حلی برای آرامش فکری و تقویت روحیه افراد می دانند؛ توریست پرنده نگر نسبت به بقیه گردشگران به زیرساخت های گردشگری چندان اهمیت نمی دهد و آنان بیشتر اوقات خود را در دل طبیعت می گذرانند و موضوع هتل، حمل و نقل و رستوران خیلی برایشان جذاب نیست و این از مزایای تسهیل در جذب گردشگر به استان کرمانشاه خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.