اخبار گردشگری

آیا "مرگ با ترحم" سگ های بدون صاحب، دستورالعمل وزارت کشور است؟

صدراعظم نوری درباره از خارج کردن سگ های بدون صاحب از چرخه حیات به شیوه “مرگ با ترحم” توضیحاتی داد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات ایمنی شورای شهر تهران، درباره اظهار نظر معاون محیط زیست شهرداری تهران مبنی بر اینکه خارج کردن سگ های بیمار از چرخه حیات جزء دستورالعمل وزارت کشور است، گفت: این اظهارنظر درست است و طبق مصوبه وزارت کشور سگ های ولگرد باید از سطح معابر جمع آوری و به نقاهتگاه سگ های بدون صاحب انتقال پیدا کنند.

او افزود: در نقاهتگاه سگ های بدون صاحب، سگ های سالم از سگ های بیمار جدا می شوند و سگ هایی که دارای نژاد خوبی هستند، پس از معاینه پزشکی عقیم سازی و پلاک کوبی می شوند و جهت استفاده در اموری چون نگهبانی آموزش داده می شوند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات ایمنی شورای شهر تهران درباره سگ های بیمار گفت: سگ هایی که به بیماری مسری مانند هاری مبتلا هستند، باید از چرخه حیات طبق مصوبه وزارت کشور خارج شوند و به نوعی آن را مرگ با ترحم نامگذاری کردند.

صدراعظم نوری در پاسخ به این سوال که در فیلم منتشر شده از امحای سگ ها از هاری و مرگ با ترحم تصویری را نشان نمی داد، تصریح کرد: به هیچ وجه فیلم منتشر شده مورد تایید ما نیست و این فیلم در دوره مدیریت شهری ما تهیه نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به وارد نشدن پیمانکاران مجرب در مناقصه های برگزار شده شهرداری تهران برای نگهداری از سگ های بدون صاحب گفت: زمانی که مناقصه ای برای انتخاب پیمانکار سگ های بدون صاحب برگزار می شود، پیمانکاران علاقه ای برای شرکت در این مناقصه ندارند و بار ها شاهد بودیم که تنها با یک شرکت کننده مناقصه برگزار شده است.

از طرف دیگر نبود اعتماد به پیمانکار وارد شده در مناقصه نیز وجود دارد که بسیاری از آن ها سازمان هایی هستند که امکانات لازم برای نگهداری از سگ های بدون صاحب را ندارند، زیرا نگهداری از سگ های ولگرد اقدامی گسترده است.

صدراعظم نوری با اشاره به برگزاری جلسه های متعدد با خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با آقای یزدانی (معاون خدمات شهری شهرداری تهران) صحبت کردیم و در جلسه های برگزار شده تأکید بر آن شد که پیمانکار نگهداری از سگ های بدون صاحب تغییر کند تا دیگر شاهد این گونه تصاویری که موجب جریحه دار شدن احساس عموم جامعه می شود، نباشیم و تأکید من این است که انسان و حیوان با یکدیگر فرقی ندارند و با همه موجودات باید به یک شکل برخورد شود.

چندی پیش هادی حیدرزاده مشاور محیط زیست شهرداری تهران، اعلام کرد که انجام مرگ با ترحم طبق مصوبه وزارت کشور است و سگ هایی که دارای بیماری مسری مانند هاری هستند، باید از چرخه حیات خارج شوند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.