اماکن دیدنی ایران

سرانجام سفر VIP به عراق


چارتر

«اقامت در برج‌های شهر کربلا با خدمات ویژه پذیرایی، هفت میلیون تومان.» این تبلیغی است که در آستانه اربعین انجام شده است. تعداد پیامک‌هایی که سفر VIP به عراق را وعده می‌دهند درحال فزونی است. اما همیشه هشدارهای مقام‌ها و نهادهای مسؤول هم درباره احتمال سودجویی از زائران ابراز شده است.

ایسنا: هزینه سفر با کاروان‌های هوایی به عراق مبلغی در حدود ۴ میلیون تومان است. سفرهای زمینی نیز نزدیک به دو میلیون تومان خرج برمی‌دارد. این سفرها را با چنین مبلغی کارگزار رسمی سازمان حج و زیارت تنظیم می‌کند.

آزاد شدن روادید به مناسبت اربعین بهانه‌ای شده برای گسترش سودجویی‌ها، درحالی‌که هزینه ویزای اربعین حذف شده و سازمان حج و زیارت تمام هزینه ثبت نام را که شامل بیمه می‌شود را حدود ۲۵ هزار تومان اعلام کرده است اما همچنان در برخی آژانس‌های مسافرتی و زیارتی، مساجد و سایر مراکز نامرتبط برای سفر گروهی و کاروانی به عراق در اربعین، تبلیغ می‌شود. همزمان تبلیغاتی هم می‌شود که سفر کربلا و نجف را «فوق ارزان» و یا «قسطی» در معرض فروش می‌گذارد. این درحالی است که سازمان حج و زیارت هر سال در این مناسبت خاص، تمام سفرهای گروهی و کاروانی را تعطیل می‌کند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا چند روز پیش به شهروندانی که متقاضی سفر به این اماکن مقدس هستند، هشدار داد: «افراد مجرم و کلاهبردار با سوءاستفاده از وقایع جاری و با درج تبلیغات دروغین در سایت‌های مختلف مبنی بر اعزام متقاضیان و سفر به اماکن مذهبی و متبرکه عتبات عالیات و با ارائه پکیج‌های رفاهی و خدماتی دروغین و عمدتاً پایین‌تر از عرف تعیین شده نسبت به فریب متقاضیان اقدام می‌کنند و پس از دریافت هرگونه مبالغ تحت عنوان بیعانه و یا تسویه صورت حساب قبل از اعزام به سفر، پاسخگوی تعهدات خود نخواهند بود.»

 اربعین

سرهنگ رامین پاشایی توصیه کرده است: «تمام خدمات مسافرتی خود را صرفاً از آژانس‌های معتبر و دارای مجوز تهیه کنند و هرگز فریب تبلیغات دروغین و بی‌پایه و اساس افراد سودجو و کلاهبردار را نخورند.»

سازمان حج و زیارت به عنوان متولی سفرهای زیارتی به عتبات عالیت عراق، که بارها درباره سفر با کاروان‌های بدون مجوز رسمی هشدار داده است، امنیت سفر با این گروه‌ها را تضمین نمی‌کند و مسؤولیت در این سفرها را که گاه همراه با سرگردانی و رهاشدگی است، متوجه خود زائر می‌داند. از طرفی کارگزاران زیارتی سازمان حج و زیارت نیز رسیدگی به چنین زائرانی را در وظیفه قانونی خود نمی‌دانند.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ـ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات در سازمان حج ـ درباره وضعیت زائران کاروان‌های آزاد که در هفته‌های گذشته شماری از آن‌ها در شهر کربلا سرگردان و رها شده بودند، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «از کاروان‌های آزاد معمولا خبری نداریم. زائرانی که در عراق رها می‌شوند به شرکت‌ها و افراد متخلف مربوط می‌شوند که باید محاکم قضایی به موضوع آن‌ها رسیدگی کنند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حج و زیارت به عنوان متولی سفرهای زیارتی به عراق، از این متخلفان شکایت کرده است؟ گفت: «ما خیلی شکایت کردیم. پرونده‌سازی هم شده و موضوع در دست اقدام است.»

 اربعین

وی اضافه کرد: «ولی مردم باید بدانند این شرکت‌ها و افراد، کاروان رسمی سازمان حج و زیارت نیستند و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. مردم باید بدانند متولی زیارت، سازمان حج و زیارت است که نزدیک به ۲۶۰۰ دفتر کارگزاری در سراسر کشور دارد. وقتی هر کسی در هیات، ‌ تکیه، مجسد و هر جای دیگری برای سفر کربلا اطلاعیه می‌دهد و تبلیغ می‌کند، مردم باید بدانند همین‌ها پاسخگوی نیازشان نخواهند بود، چون بیمه ندارند، امنیت ندارند و مجاز نیستند.»

رحمانی درباره پیشگیری از این سودجویی‌ها به‌ویژه در مناسبت اربعین، گفت: ما به استان‌ها تا جایی که می‌شد اطلاع‌رسانی کردیم که پیشگیری شود. دیگر مردم خودشان باید آگاهانه با موضوع برخورد کنند.
کنسولگری ایران در شهر کربلا، جایی است که بیشترِ زائران سرگردان و رها شده را می‌توان در آن یافت؛ زائرانی که به خاطر بدتعهدی و متواری شدن مدیر کاروان، گذرنامه‌هایشان گرو هتل مانده و هیچ جواز قانونی دیگری برای تردد در عراق ندارند، نه پولی برایشان مانده و نه راهی برای برگشت و نه حتی جایی برای خواب و پاسخگویی سریع‌تر نمایندگان کشور را نیز انتظار دارند.

میرمسعود حسینیان ـ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا ـ مدتی پیش ـ همزمان با آغاز مقررات لغو ویزای عراق ـ از دستگیر ی چند نفر از زائران ایرانی به اتهام ورود غیرقانونی به این کشور خبر داده و اعلام کرده بود: «تعداد زائران ایران که به شکل آزاد به عراق سفر می‌کنند شش برابر زائران اعزامی به صورت شرکتی است.»

منابع دادگستری نیز قبلا به شهروندان و زائران هشدار داده بودند: «مجازات سفر غیرمجاز به عراق، تا سه سال زندانی است.»

محمود عباسی ـ معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری ـ نیز پیش‌تر مصاحبه کرده بود که «حدود ۴٠٠ ایرانی از سال گذشته دوران محکومیت خود را در زندان‌های عراق می‌گذرانند.»

ایرج مسجدی ـ سفیر ایران در بغداد ـ نیز درباره شرایط سرگردانی که برای برخی زائران در آستانه اربعین پیش می‌آید، بر ضرورت برنامه‌ریزی و مدیریت درست سفر در اربعین تاکید کرده و گفته: «نمی‌خواهیم زائران خود را رها کنیم، چون این مسئله روابط دو کشور را دچار بحران می‌کند.»