اماکن دیدنی ایران, گردشگری هنری

اجرای ۱۰ طرح احیای هنرهای سنتی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری


چارتر

 رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی با اعلام اجرای ۱۰ طرح برای احیای هنرهای سنتی گفت: شناسایی توانایی‌های بالقوه و بالفعل هنرهای سنتی و تولیدات صنایع دستی، شناسایی و کشف مزیت‌های جدید این هنرها، از اهداف اصلی طرح‌هاست.

ایرنا: سید عبدالمجید شریف زاده گفت: سلسله اقدامات پژوهشی و اجرایی ویژه ای در راستای باز زنده سازی، اصلاح و بهینه سازی، رشد، توسعه، حفظ و احیاء هنرهای سنتی و صنایع دستی از یاد رفته از حیث مصنوعات، تولیدات، مواد اولیه، ابزار تولید، شیوه های تولید، آموزش و با تاکید بر اصالتهای فرهنگی و هنری در دستور کار این گروه پژوهشی است.
وی تصریح کرد: در این راستا گروه پژوهشی هنرهای سنتی در سال جاری تشکیل کمیته احیا هنرهای سنتی و صنایع دستی را ضروری دانسته و مقدمات شکل گیری این کمیته متشکل از ۵ کارگروه تخصصی طرح و برنامه، پژوهش و مطالعات کاربردی، آموزش و ترویج، فنی و نظارت و ارزیابی عملکرد را پس از طی مراتب قانونی پیش بینی و طرحی تفصیلی در این خصوص تهیه کرده است.
شریف زاده، شناسایی توانایی های بالقوه و بالفعل هنرهای سنتی و تولیدات صنایع دستی، شناسایی و کشف مزیت های جدید هنرهای سنتی و تولیدات صنایع دستی، رشد و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی استان و ترویج فرهنگ کارآفرینی را از اهداف اصلی این طرح اعلام کرد که منجر به دستاوردهای علمی و فنی سودمند در این خصوص خواهد شد.
وی آموزش و تربیت و تامین نیروی انسانی ماهر در بخش‌های نظری و عملی مربوط به هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی استان‌ها و ارتقای محصولات و مصنوعات تولید شده هنرآموختگان بعد از طی مراحل آموزشی را از دیگراهداف این طرح خواند.
شریف زاده ادامه داد: امسال ۱۰ طرح احیای هنر های سنتی از سوی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه با انجام مکاتبات اداری با استان‌های مربوط در جریان است که بخش مطالعات نظری و پژوهشی آنها توسط اعضاء هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی این واحد صورت می گیرد.
وی این طرح ها را شامل احیاء و احداث کارگاه نخ گلابتون، احیاء تکنیک بافت ترمه انگشتی کرمان، مطالعه تکنیکی چرخ بافی در استان فارس و احیاء این هنر در حال فراموشی، طرح احیاء شیوه چاپ کلاغه ای روسری های لری (گلونی) و احیاء هنر گل و نقش (زرتشتی دوزی) یزد عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، طرح احیا نساجی سنتی لرستان (حرمی بافی و ماشته بافی)، طرح مطالعه و بررسی نساجی سنتی (ابریشم بافی) استان مازندران، بررسی خانه های ارسی دار در شهر اردبیل و احداث کارگاه ارسی سازی، احیاء و نمونه سازی نقاشی با موم، پژوهشی در ظروف سفالی دوجداره جیرفت و احیاء چند نمونه از آنها را از دیگر طرح ها دانست.