اماکن دیدنی ایران

تاسوعا و عاشورا دلیل عدم حضور ایران در مجمع UNWTO اعلام شد!


چارتر

معاون گردشگری کشور به تازگی اعلام کرده به دلیل همزمانی ایام تاسوعا و عاشورا نتوانسته در مجمع سازمان جهانی UNWTO شرکت کند.

مهر: بیست و سومین مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی و صد و یازدهمین اجلاس شورای اجرایی در سنت پترزبورگ روسیه با حضور بیشتر اعضای مجمع در بالاترین مقامات گردشگری کشور برگزار شد. این مجمع عمومی هر دو سال یک بار و شورای اجرایی نیز سالی دو بار برگزار می شود. همچنین در جریان مراسم بیست و سومین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری، کشور مراکش به صورت رسمی به عنوان میزبان دوره بعد مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۱ در رقابت با فیلیپین و کنیا انتخاب شد.

اما امسال تنها مجموعه اراضی عباس آباد در این برنامه شرکت کردند و کسی از وزارتخانه میراث فرهنگی در آن حضور نداشت تا رایزنی ها با مجمع جهانی ادامه داشته باشد.

ولی تیموری معاون گردشگری کشور در مصاحبه ای اعلام کرده است: از آنجایی که برگزاری بیست‌ و سومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد (UNWTO) در شهر سن پترزبورگ روسیه همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا بود از این رو در این مراسم شرکت نکردیم. از دیگر سو چندی پیش شورای اجرایی این اجلاس در باکو برگزار شد و ما هم حضور داشتیم، اسنادی که در آنجا مورد تایید قرار گرفته بود، در روسیه نیز امضا و نهایی خواهد شد و برای دو سال آینده مورد تایید قرار می‌گیرد.

به گفته او، اعضای وابسته که از سوی ایران به عنوان اعضای UNWTO معرفی شده‌اند در اجلاس روسیه حضور دارند.

با وجود اینکه معاون گردشگری ایام عاشورا و تاسوعا را بهانه آورده ولی اعلام کرده که اعضایی از ایران حضور داشتند که منظورش مسئولان اراضی عباس آباد است که اتفاقا امسال این مرکز در فهرست اعضا ثبت شد.

ولی آن چه مهم است عدم حضور مسئولان دولتی در چنین مراسم بین المللی است که ارتباط مستقیم با گردشگری دارد. در این باره محمد جهانشاهی مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان سمنان و از کارشناسان گردشگری کشور در یادداشتی با عنوان « چرا نیستیم» که نسخه ای از آن را در اختیار خبرگزاری مهر نیز قرار داده در این باره واکنش داده و نوشته : «تصویب بسیاری از برنامه ها و حمایت های مادی و معنوی از طرح ها نیز وابسته به حضور در این اجلاسهای تخصصی است. در واقع عدم حضور در این نوع اجلاس ها بی توجهی به اهمیت ارتباطات بین المللی آن هم در حوزه گردشگری است که شاید مهمترین صنعت وابسته به ارتباطات جهانی است و تصور توسعه گردشگری بدون ارتباطات بین المللی ممکن نیست. ولی متاسفانه با خبر شدیم که معاون گردشگری و وزیر میراث فرهنگی در این اجلاس حضور نیافتند.

سوال اینجاست که آیا این عدم حضورها باعث ضربه به وجهه گردشگری ما در جهان و کاهش اعتبار ما و به همان طریق ضربه به تمام دست اندرکاران از بخشهای خدماتی مانند دفاتر مسافرتی و تورگردان ها گرفته تا راهنمایان و موسسات و … نخواهد زد؟ آیا این تضییع حقوق همه فعالان گردشگری نیست.؟ آیا شورای برون مرزی از اهمیت برنامه های ۲۰۲۰ اکوتوریسم و گردشگری روستایی که قرار است با میزبانی کرمانشاه برگزار شود، با خبر است؟ »