اماکن دیدنی ایران

ثبت گذرنامه در سامانه، مبنای ارائه آمار گردشگران است


چارتر

وضعیت آماری گردشگران بر مبنای داده‌های دریافتی از پلیس مهاجرت کشور، تدوین و منتشر می شود همچنین مبنای ارائه وضعیت ورود و خروج گردشگراز طرف پلیس مهاجرت کشور، ثبت گذرنامه درسامانه اختصاصی است.

مهر: روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، در پی انتشار گزارشی با عنوان «آیا آمارهای وزیر میراث فرهنگی در مجلس درست بود؟» توضیحات معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی را درحالی به خبرگزاری مهر ارسال کرد که ولی تیموری معاون گردشگری پاسخگوی خبرنگاران در این باره نبوده و تنها پس از انتشار این گزارش واکنش نشان داده است!

با این وجود در این متن که توضیحات وی است آمده: گزارش وضعیت آماری گردشگران ورودی و خروجی بر مبنای داده های پلیس مهاجرت کشور است. وضعیت آماری گردشگران ورودی و خروجی بر مبنای داده‌های دریافتی از پلیس مهاجرت کشور، تدوین و منتشر می شود ضمن این که مبنای ارائه وضعیت ورود و خروج گردشگر از طرف پلیس مهاجرت کشور، ثبت گذرنامه در سامانه اختصاصی است.

آمارهای مربوط به گردشگران داخلی بر مبنای گزارش دریافتی از نتایج “طرح آمارگیری از گردشگران ملی” مرکز آمار ایران، و همچنین داده‌های ارائه شده از طرف پلیس اماکن کشور است.

گزارش‌های اعلام شده در خصوص ابعاد مختلف اثرات گردشگری بویژه در حوزه اقتصاد گردشگری و درآمدهای ارزی حاصل از آن، بر مبنای گزارش‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مرکز آمار ایران، گزارش “توریسم هایلایتز” سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گزارش سالانه اثرات اقتصادی سفر و گردشگری در ایران و جهان” شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) و همچنین گزارش سالانه رقابت‌پذیری سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) و … ارائه می شود.

آمارهای اعلام شده در خصوص زیرساختها، تسهیلات و خدمات، بنگاه‌ها و نیروهای فعال در حوزه گردشگری بر مبنای صدور موافقت‌های اصولی، مجوزها، ثبت شرکت‌ها و گواهی نامه های صادره دارای شماره ثبت ارائه میشود که با توجه به ماهیت ثبتی این نوع داده‌ها، امکان تشکیک یا وجود مغایرت در آنها غیرمحتمل است.

با توجه به رسمیت هرکدام از مراجع یادشده در استخراج آمارهای گردشگری، رصد هرکدام از اقلام آماری و راستی آزمایی آنها، با هدف رفع هرگونه تردیدی، به‌راحتی امکانپذیر است.

امیدواریم با استقرار حساب‌های اقماری و نظام جامع آمار گردشگری این وزارتخانه، خود به عنوان مرجع آمارهای گردشگری بتواند مستقلاً پاسخگوی آمارهای این حوزه باشد.