اخبار گردشگری

برگزاری تور آشناسازی با آیین های محرم ویژه فعالان گردشگری فضای مجازی و خبرنگاران

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: تور آشناسازی با آیین های محرم ویژه فعالان گردشگری فضای مجازی و خبرنگاران، نهم و دهم محرم ماه امسال در سیستان و بلوچستان برگزار می شود.

مجتبی میرحسینی گفت: اینطور با هدف آشناسازی فعالان گردشگری، فضای مجازی، گردشگری الکترونیک و خبرنگاران با برنامه های آیینی استان برگزار می شود.

قدمت عزاداری برای سید و سالار شهیدان در سیستان پیشینه ای به بلندای تاریخ دارد، شاید بزرگترین افتخار در سوگواری برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را در امتداد عرض ارادت مردم این منطقه به سید و سالار شهیدان در طول سال و همچنین برپایی نخستین قیام به خونخواهی امام حسین بتوان جستجو کرد.

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیستان به عنوان یکی از مناطق قدیمی ایران همه ساله در ایام محرم شاهد برگزاری آیینها و مراسم های مختلف عزاداری است، آئین هایی که همراه با سنت های دیرینه مذهبی گره خورده و سنت هایی که با عشق و شور همراه است.

در سیستان همانند دیگر شهرها و نقاط کشور آداب و رسوم خاصی وجود دارد این آیین همه ساله در دهه اول محرم به پاسداشت نهضت خونین کربلا باحال و هوای معنوی خاصی برگزار می شود که مراسم سیاوشی، مشعل گردانی، علم گردانی، گلدسته و تابوت گردانی، سقایی، شووی یا شبی گردونی، چاووشی، محتشم خوانی، بحرطویل. نوحه شنستکا، روضه خوانه زنان و نذورات مختلف از شاخص ترین آیین ها در این منطقه است.

ظرفیت آیین های تاسوعا و عاشورای مردم سیستان در جذب گردشگر، نشان می دهد که قابلیت لازم را برای جذب توریست داراست، برگزاری این مراسم به صورت سنتی و در مکان های بزرگ مذهبی و خاص و احیای مراسم تعزیه گردشگری مذهبی را توسعه می دهد.

سیستان و بلوچستان در طول سال ظرفیت های متنوعی در بخش گردشگری دارد و می تواند سالانه پذیرای خیل عظیم گردشگران باشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.