اخبار گردشگری

کشف نقش برجسته 3000 ساله در دل کوه های سرپل ذهاب

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از کشف نقش برجسته ای با بیش از سه هزار سال قدمت در دل کوه های بین دو شهر ازگله و سرپل ذهاب خبر داد.

امید قادری با اعلام این خبر اظهار کرد: طی روزهای گذشته نقش برجسته ای متعلق به بیش از سه هزار سال قبل توسط یکی از مردم محلی شهرستان سرپلذهاب در کوه های این شهرستان کشف شد.

پس از گزارش کشف این نقش برجسته که در دل صخره ای و کنار رودخانه ای قرار دارد، کارشناسان و باستان شناسان میراث فرهنگی استان به محل اعزام شدند و با بررسی های انجام شده مشخص شد این اثر ارزشمند متعلق به تمدن بین النهرین و فرمانروایان این منطقه است.

این نقش برجسته اهمیت استراتژیک منطقه سرپل ذهاب و ازگله در دوران باستان را نشان می دهد که به عنوان مرزی ما بین فلات ایران و بین النهرین واقع بوده است.

اطلاعات بدست آمده از این نقش برجسته نشان می دهد که در آن زمان جنگ های بسیاری در این منطقه رخ داده و فرمانروایان آن برای نشان دادن قدرت مرزی خود این اثر ارزشمند را بر جای گذاشته اند.

قادری اهمیت این نقش برجسته را به اندازه کتیبه آنوبانی نی دانست و گفت: در حال انجام مطالعات بیشتر و تکمیل پرونده این اثر برای ثبت ملی آن هستیم.

وی یادآورشد: امیدواریم با معرفی بیشتر این اثر در آینده، شهرستان سرپل ذهاب و شهر ازگله را با چهره دیگری مطرح کنیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.