اماکن دیدنی ایران

نقش برجسته ۴ هزار ساله در ثلاث‌باباجانی کشف شد

 ایرنا: امید قادری اظهار داشت: به تازگی ۲ نقش برجسته در منطقه ازگله کشف شده که یکی از آنها احتمالا صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می دهد.
او ادامه داد: موقعیت قرارگیری این نقوش و سایر نقش برجسته های پیشتر شناسایی شده در استان کرمانشاه و کردستان عراق مدارکی از قدیمی‌ترین مرز سیاسی دنیای باستان در سرزمین زاگرس و در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد را نشان می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهار داشت: نقوش برجسته کشف شده جدید به دلیل قرارگیری در منطقه صعب العبور و واقع شدن در میان نیزارها باعث شده تا به امروز از چشم مردم دور بماند.
قادری بیان داشت: براساس منابع تاریخی درگیریهای فراوانی بین فرمانروایان بین النهرینی با ساکنان زاگرس نظیر لولوبی ها، گوتی ها، کاسی ها و مادها در این منطقه روی داده است.
وی همچنین اظهار داشت: این اثر نقش پیروزی شاهی را نمایش می‌دهد که اسیری به زیر پای وی افتاده و آن شخص در حال التماس کردن نشان داده شده است. در یکی از نقوش برجسته نمادهای مذهبی رایج در بین النهرین حجاری کرده اند. متاسفانه قسمتی از نقش در اثر زلزله سال ۹۶ دچار ریزش شده ولی قابل مرمت و ساماندهی است.
این مسئول یادآور شد: نقوش تقریبا مشابهی از این پادشاه قبلا در داخل سرزمین عراق و استان کرمانشاه با کتیبه شناسایی شده از همین رو با توجه به نظر کارشناسان این نقش می تواند متعلق به زمان همان پادشاه یعنی ایدین سین باشد.
وی گفت: نقش مذکور توسط یکی از کارشناسان باستان شناس این اداره کل  و با همراهی یکی از افراد محلی و بومی منطقه شناسایی و معرفی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در پایان اظهار داشت: این اداره کل درصدد ثبت ملی و اجرای برنامه ای مرمتی و حفاظتی است که به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری برنامه های خاصی را مدون نماید.
شهرستان ثلاث باباجانی با ۳۸ هزار نفر جمعیت در ۱۳۸ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر ثبت شده ملی، مجموعه جهانی بیستون و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۶۲۲ روستا و ۳۴ شهر دارد.