اخبار گردشگری

مرمت مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با همکاری هیئت آلمانی

مدیر پایگاه مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب از مرمت بخشی از دیواره شمالی ایوان غربی مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با همکاری هیئت آلمانی خبر داد.

مظفر عباس با بیان این که این اقدام در قالب طرح سه ساله در دست اجراست، افزود: امسال این پروژه با مشارکت هیئت آلمانی مرمت و صیانت از ایوان غربی این اثر تاریخی در حال انجام بوده و بخشی از این مرمت به اتمام رسیده است.

او با بیان این که این هیئت به صورت توافقنامه در طول سه سال در بخش های مختلف تخت سلیمان تکاب انجام می شود، گفت: با توجه به این که در فصل کاری مرمت این طرح قرار داریم نیازمند مشارکت و همراهی گردشگران هستیم.

به دلیل این که این طرح دارای اعتبار بین المللی بوده، در صورت تخصیص اعتبار مرمت ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به این که این مجموعه هرسال میزبان هزاران گردشگر خارجی و داخلی است، افزود: در طول تیرماه سال جاری ۱۰ هزار و ۹۴ گردشگر از بناها و آثار معماری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان و یک هزار و ۱۵۶ گردشگر نیز از “کوه میان تهی زندان سلیمان” بازدید کردند.

این گردشگران از کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، ژاپن و فرانسه برای دیدن مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به شهرستان تکاب سفر کردند.

مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب در دوره های مختلف تاریخی محل سکونت اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان بود، قلعه تاریخی تخت سلیمان که در جنوب شرقی آذربایجان غربی و در ۴۵ کیلومتری شهر تکاب واقع شده از دوره ساسانیان باقی مانده است و با بخش های مختلف همچون تالار ستون دار، ایوان خسرو، دروازه ها و دیوارهای مستحکم از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می رود.

این مجموعه میراث فرهنگی با دریاچه ای اسرارآمیز در وسط بقایای تاریخی آن در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.