اخبار گردشگری

مقررات دست و پاگیر گریبانگیر صنعت گردشگری

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اصلی ترین چالش و مشکل پیش روی گردشگری را وجود مقررات دست و پاگیر دانست و گفت: تکثر استعلام ها و مجوزها در بخش گردشگری بیش از سایر بخش های اقتصادی است.

«حسین سلاح ورزی» روز دوشنبه در نشست صبحانه کاری با حضور «علی اصغر مونسان» وزیر پیشنهادی گردشگری بیان کرد: اتاق بازرگانی ایران اوایل سال ۹۶ گزارش پیشگیرانه درباره اقتصاد کشور تا سال ۱۴۰۰ را تهیه کرد که نشان می داد کماکان نرخ تشکیل سرمایه در کشور امیدوار کننده نیست و نباید به بخش های مختلف مانند صنعت امیدوار بود.

بر اساس این گزارش اگر هم قرار است رشدی داشته باشیم باید در بخش خدمات و گردشگری دنبال آن بگردیم؛ اما با توجه به سهم اندک گردشگری، در اقتصاد معتقدم توفیق چندانی در استفاده از ظرفیت گردشگری نداشته ایم.

نایب رئیس اتاق ایران اصلی ترین چالش و مشکل پیش روی گردشگری را وجود مقررات دست و پاگیر دانست و افزود: تکثیر استعلام ها و مجوزها در بخش گردشگری بیش از سایر بخش های اقتصادی است و این سخت گیری نسبت مستقیم با فاصله از مرکز دارد؛ یعنی هرچه فاصله استان ها از مرکز بیشتر می شود این سخت گیری نیز بیشتر می شود.

مثلا سال گذشته یک بنای دولتی از طریق ماده ۲۷ واگذار شد، اما سازمان استانی میراث فرهنگی به سرمایه گذار گفته بود ۱۳ استعلام باید بگیرد که این مساله کار را برای سرمایه گذار سخت می کند.

در سال های گذشته استقبال چندانی در سازمان میراث فرهنگی برای مقررات زدایی نمی دیدم و حتی برخی نمایندگان در برابر کاهش مقررات مقاومت می کردند.

سلاح‎ورزی پیشنهاد داد که وزارتخانه جدید، برنامه جدی برای نهضت مقررات زدایی یا ایجاد واحد مجزایی برای کاهش مقررات داشته باشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.