اماکن دیدنی ایران

نرخ عوارضی در آزادراه‌های کشور افزایش یافت


دبیر کارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها اعلام کرد: نرخ عوارض آزادراه‌های کشور از اول شهریور به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش یافت.

ایرنا: خدایار خاشع با بیان اینکه رشد نرخ عوارض آزادراه‌ها در سال ۹۷ به ۹۸ حدود ۱۵.۷ درصد است که با تاخیر پنج ماهه ابلاغ و از ابتدای شهریور اعمال شده است گفت: با توجه به اینکه مطابق ارقام منتشر شده از مرکز آمار ایران تورم سال ۹۷ حدود ۲۷ درصد است شرکت‌های سرمایه‌گذار در بخش آزادراه‌ها بر قیمت اعلامی اعتراض دارند.

وی گفت: عوارض عبور از آزادراه‌ها در ایران کمتر از ۱۰ درصد بقیه کشورها است. البته مشکل اصلی درآمد مردم ایران است که نسبت به درآمد سایر کشورها حتی ترکیه بسیار کمتر است و ما هم اعتقاد داریم مردم قدرت پرداخت نرخ عوارض واقعی آزادراه‌ها را ندارند بنابراین لازم است که سازوکار دیگری برای اداره آزادراه‌ها در نظر گرفته شود.خاشع با بیان اینکه اکنون سهم عمده هزینه ساخت آزادراه‌ها با مشارکت سازندگان تامین می‌شود گفت: این وضعیت برای شرکت‌های سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی ندارد.

دبیرکارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها اضافه کرد: در آزادراه‌های جدیدی که در دست ساخت است ۷۰ درصد سهم مالی توسط سرمایه‌گذار و ۳۰ درصد توسط دولت تامین می‌شود اما در صورتی که نرخ عوارض واقعی نشود باید ساز و کار دیگری برای بازگشت سرمایه به بخش خصوصی در نظر گرفته شود. در حال حاضر ساخت هر کیلومتر آزادراه ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.