اقامتگاه, اماکن دیدنی ایران

بوتیک هتل جدید تهران در خانه نظامیه


چارتر

خانه نظامیه بنای پهلوی اول به زودی به عنوان بوتیک هتل جدید تهران به بهره برداری می‌رسد.

چمدان: عمارت قدیمی نظامیه واقع در میدان بهارستان، کوچه نظامیه، کوچه شهید حسن اصالت معروف به «عمارت نظامیه» در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این عمارت که به شکل دو اشکوبه و به‌ صورت عمارتی در بخش مرکزی حیاط قرار دارد در راستای شمال و جنوبی واقع شده است، بخش ورودی آن نیز رو به حیاط اصلی است. پلان این بنا به‌ شکل مربع و نمای اصلی آن رو به حیاط اصلی در سمت جنوب قرار دارد. شکل معماری بنا نیز بیانگر ساخت آن در دوره پهلوی اول است.

مصالح اصلی این بنا از آجر و گچ است البته بیشتر تزئینات آن در نمای جنوبی جلوه می‌کنند. این تزئینات شامل آجرکاری و گچ‌کاری در قسمت ورودی و نیز آجرکاری در رخ بام است.

در مورد پیشینه ساخت این بنا باید گفت از بررسی نقشه سال ۱۳۱۹ تهران مشخص می‌شود که ساخت‌وسازی در محدوده باغ نظامیه صورت نگرفته است و انجام ساخت و ساز در این محدوده به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد. در این دوره و در حدود سال ۱۳۴۲ املاک این محدوده، توسط سردارسپه از همدم‌السلطنه خریداری شده و تغییرات وسیعی در آن صورت گرفته است.

تاریخ احداث این بنا را با توجه به خصوصیات معماری و سبک این بنا می‌توان به حدود سال‌های ۱۳۰۵ الی ۱۳۱۵ نسبت داد.

خانه نظامیه تهران طی مزایده‌ای توسط صندوق احیا بناهای تاریخی و فرهنگی به مدت ۱۰ سال با هزینه مرمت ۳۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شرکت مان مالک تجارت واگذار شده است.

این بنای تاریخی که پرهام جانفشان سرپرست صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در سال ۱۳۹۶ بر بهره برداری کامل آن تا پایان همان سال تاکید کرده بود حالا با حدود دو سال تاخیر به عنوان بوتیک هتل نظامیه تهران به زودی به بهره برداری می‌رسد.

بوتیک هتل نظامیه تهران از زیر مجموعه‌های شرکت مان مالک تجارت تحت عنوان MMT است که بهره‌برداری از پروژه‌ رستوران‌های حس‌توران و مس‌توران را نیز در کارنامه خود دارد.

بوتیکْ هتل به آن دسته از هتل‌ها گفته می‌شود که به خاطر خاص بودن سبک هنری و معماری شهره هستند. آن‌ها معمولاً کوچکتر از گراندهتل‌ها بوده و لوکس بودن هدف اصلی آن‌ها نیست؛ بلکه خود، هدف اصلی بازدید هستند.