اخبار گردشگری

کشف ۳۰۰ پرنده زینتی از دو قاچاقچی در آبادان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: ۳۰۰ پرنده زینتی شامل بلبل خرما و مرغ مینا با همکاری ماموران دریابانی آبادان از دو قاچاقچی کشف شد.

علی فتحی نیا اظهار داشت: این پرندگان از ۲ قاچاقچی که قصد داشتند آنها را به یکی از کشورهای همسایه قاچاق کنند کشف شد. به دلیل نگهداری غیراصولی این پرندگان تعدادی از آنها تلف شده اند.

کشورهای حوزه خلیج فارس مهم ترین مقصد سفر اجباری این پرنده های آوازه خوان و زینتی است. 
نخلستان های جنوب خوزستان و تالاب بین المللی شادگان و تالاب ناصری خرمشهر زیستگاه پرندگانی چون بلبل خرماست. پرندگانی چون بلبل خرما نقش مهمی در کنترل طبیعی آفات به ویژه کرم میوه خوار دارند. 

بلبل خرما در میان درختان، بوته ها، نخلستان ها و درختان مناطق مسکونی زندگی می کند که تا چندی پیش فقط در جنوب ایران زندگی می کرد اما در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های مکرر، برای یافتن محل زندگی مناسب تر زیستگاه خود را در مناطق شمالی تر گسترش داده به طوری که حتی در استان گیلان نیز مشاهده شده است. از سوی دیگر رها شدن از قفس در شهرهای بزرگ مانند تهران نیز در افزایش جمعیت آن در این شهرها بی تأثیر نبوده است.

این پرنده خوش صدا، با بلبل معمولی تفاوت دارد و از خویشاوندان نزدیک آن هم نیست بلبل خرما با جثه ای کمی بزرگتر از گنجشک، محل زندگی خود را گسترش داده و در شهرهای شلوغ و پرسروصدا دیده می شود.

فرمانده مرزبانی خوزستان در اردیبهشت ماه سال جاری از کشف ۱۹۰ قطعه پرنده کمیاب قاچاق از نوع مینا توسط دریابانان ابادان خبر داده بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.