اماکن دیدنی ایران

موزه قصر به سرنوشت کاخ مروارید دچار شد؟ / اشیاء تاریخی موزه قصر در یک انتقال ناپدید شدند


چارتر

برخی اقلام از جمله زین شاهنشاهی در طی جابجایی عتیقه‌جات سوارکاری از موزه قصر فیروزه به موزه المپیک ناپدید شدند.

چمدان: اموال ارزشمند کاخ مروارید که در سال ۱۳۴۷ برای شمس پهلوی ساخته و در اسفند ۱۳۵۷ مصادره شد غارت شده است و امیدی به پیدا شدن این اموال نیست.

کاخ مروارید از سال ۵۷ به بعد بین بنیاد مستضعفان و بنیاد تعاون سپاه دست به دست شد تا اینکه در نهایت به میراث فرهنگی رسید اما در زمان مصادره در سال ۱۳۵۷ و رد و بدلی که بین سازمان‌های مختلف شد با واقعه تلخی همراه شد ؛ گم شدن اموال ارزشمند کاخ مروارید … در واقع وقتی میراث فرهنگی صاحب این کاخ شد اثری از این اموال با ارزش در آن نبود.

جعفر شجونی که نخستین سرپرست این کاخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است در این زمینه گفته است: وقتی ما را بردند کاخ را تحویل دادند تمام شیشه‌های بزرگ کاخ، شکسته بود و وارد کاخ که ‌شدیم، کل کاخ پر بود از چمدان و شلوارهای لی و جعبه‌های خالی طلا که همه از مقوا بود. بعد هم رفتیم قفسه‌ها را نگاه کردیم، دیدیم قاشق و چنگال و ظرف بود. سیستم هوا سازی کاخ هم خراب بود چون متصدی آن هم رفته بود. مردم آنجا می‌گفتند که خود باغبان‌ها و کارگران ۲ بار این کاخ را غارت کرده‌اند …

حالا سال‌ها پس از غارت اموال کاخ مروارید، اموال ارزشمند موزه قصر فیروزه هم که قرار بود به موزه ورزش منتقل شوند ناپدید شده‌اند. بر اساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده حدود ۱۸ شیء تاریخی و ارزشمند طی جابجایی عتیقه‌جات سوارکاری از موزه قصر فیروزه به موزه المپیک ناپدید شده‌اند. البته گزارش‌ها حاکی است بعضی از اقلام پیدا شده‌اند از جمله «زین اسب شاهنشاهی» اما هنوز سه یا چهار قلم جنس نفیس مشخص نیست که دست چه کسی است و چه سرنوشتی پیدا کرده است.

برای انتقال این اقلام چند روز گروهی برای فیلمبرداری و لیست کردن اقلام به موزه‌ قصر فیروزه رفته‌اند و از فیلم و عکس تهیه کرده‌اند اما بعد از انتقال این اقلام به موزه جدید معلوم شد که اشیاء تاریخی انتقال یافته کمتر از زمان فیلمبرداری است.

محمود عبداللهی مدیر روابط عمومی کمیته ملی المپیک نیز در واکنش به این اتفاق به ورزش سه گفت: تمامی اقلامی که لیست شده بود، هم اکنون در موزه ورزش وجود دارد. در روز اولی که وسایل را انتقال دادیم، ۱۷، ۱۸ قلم کم بود. سپس از دوستان جویا شدیم که گفتند بقیه وسایل در انبار دیگری است و آنها را هم بعد از چند روز تحویل گرفتیم. تمامی این اتفاقات زیر نظر امین اموال شرکت توسعه تجهیز و با حضور حراست شرکت سوارکاری شهدا و مسئولان فدراسیون چوگان انجام شد.