اخبار گردشگری

عبور گردشگری از دیوار تحریم

ستاد بررسی نحوه خنثی سازی اثر تحریم آمریکا بر جریان ورود توریست خارجی به کشور، برنامه «توریست جایگزین» را به سازمان گردشگری پیشنهاد کرده که اجرای آن در بهار امسال، رشد آمار سفرها از برخی کشورهای منطقه به ایران را به همراه داشته است.

در برنامه تازه به اجرا درآمده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای عبور از دیوار تحریم، «کشورهای منطقه» به عنوان مبادی هدف برای جذب بیشتر گردشگر خارجی تعریف شده است. برای جلب این گروه از گردشگران قرار است «تبلیغات مستقیم» درباره ظرفیت ها و استعدادهای شهرها و روستاهای ایران برای گردشگری از طریق حضور تیم های تخصصی در خاک کشورهای مبدا صورت گیرد. همچنین لغو روادید یا کاهش هزینه آن نیز اقدام دیگری در مسیر اجرای برنامه «توریست جایگزین» است. اخیرا یک تشکل فعال در حوزه گردشگری از کاهش آمار سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به کشور خبر داده و البته در ادامه اعلام کرده بود مسافرت های ترکیبی زیارتی-تفریحی و گردشگری سلامت از برخی کشورهای اطراف به ایران افزایش پیدا کرده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز گذشته با تشریح شکل تاثیرگذاری خروج آمریکا از برجام بر بازار گردشگری و روند ورود توریست خارجی به کشور اعلام کرد: «تحریم ها تا حدودی تاثیرگذار بوده است به ویژه در زمینه پروازها و خصوصا پروازهای مستقیم به ایران که یکی از مولفه های گردشگری خارجی و توسعه این بازار است. برخی از پروازها قطع شد و برخی دیگر کاهش یافت؛ اما با این حال در سازمان میراث فرهنگی کشور از انتهای سال ۹۶ که بحث تحریم ها و خروج از برجام ازسوی آمریکا مطرح شد، ستادی تشکیل شد تا روی راهکارهای مختلفی در این خصوص مطالعه و اندیشه کند.»

علی اصغر مونسان که دوشنبه این هفته به استان گیلان سفر کرد، در حاشیه بازدید از مناطق گردشگری این استان درباره اقداماتی که سازمان گردشگری برای عبور از دیوار تحریم بابت حفظ جریان ورود توریست خارجی انجام داده است، گفت: مطابق جمع بندی هایی که انجام شد، تمرکز بر جذب گردشگری منطقه ای را افزایش دادیم و کشورهای هدف جدیدی را به برنامه جذب اضافه کردیم.

از جمله اقداماتی که برای رونق بخشی به ورود گردشگر از کشورهای منطقه تاکنون انجام شده، «لغو روادید یک طرفه توسط ایران یا کاهش هزینه روادید برای کشورهای مبدا» است. مونسان در این باره تصریح کرد: هزینه های روادید کشور عراق صفر شده است و با عمان لغو روادید یک طرفه صورت گرفته است. نتیجه این اقدام در یک نمونه طی سه ماه نخست سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷ به افزایش چشمگیر ورود گردشگر از عمان به ایران انجامید به طوری که از حدود ۲ هزار و ۷۰۰ گردشگر در بهار سال گذشته به بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر در بهار امسال از مبدا عمان رسیده ایم.

بهار امسال ورود توریست خارجی به کشور بیش از ۴۰ درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش پیدا کرد و تعداد گردشگران خارجی از مرز ۲ میلیون نفر گذشت. دولت اخیرا نیز لغو یک طرفه روادید با کشور چین را انجام داده است. چین ۱۵۰ میلیون نفر گردشگر خروجی در سال ۲۰۱۸ میلادی داشته که از نگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، این کشور می تواند به یک مبدا اصلی برای ورود گردشگر تبدیل شود.

معاون رئیس جمهور در امور گردشگری درباره تدابیر آماده اجرا برای رونق ورود گردشگر چینی به کشور گفت: به زودی حجم تبلیغات وسیعی را در چین به اجرا درمی آوریم و گروه های مختلف گردشگری ایران اجرای برنامه های متنوعی را در کشور چین برای معرفی جاذبه های ایران برگزار خواهند کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.