اماکن دیدنی ایران

طرز تهیه قورمه سبزی شیرازی


چارتر

طرز تهیه قورمه سبزی Ghormeh Sabzi در شیراز به طور کامل در این قسمت توضیح داده ایم.

مواد مورد نیاز جهت قورمه سبزی شیرازی :
• نیم کیلو گوشت گوسفند ( بیشتر از قسمت ماهیچه استفاده میشود )
• ۱ عدد پیاز متوسط
• نیم کیلو سبزی قورمه سبزی
• ۱ قاشق شنبلیله ی خشک
• ۲۰۰ گرم لوبیا قرمز ( از کنسرو لوبیا هم میتوانید استفاده کنید )
• ادویه جات (نمک ، فلفل ، ادویه کاری ) به میزان دلخواه
• ۳ عدد لیمو عمانی
• نصف استکان آبغوره یا آب نارنج
• چند حبه سیر
دستور پخت قورمه سبزی شیرازی :
لوبیا ها را از قبل خیس میکنیم تا در هنگام پخت بهتر بپزند . سبزی ها را نیز خیلی ریز خورد میکنیم و کمی سرخ میکنیم . اگر بخواهیم خاصیت سبزی همچنان حفظ شود نباید انها را زیاد سرخ کنیم و تفت دهیم . اما اگر میخواهیم قورمه سبزی ما رنگ تیره ایی داشته باشد باید به مقدار زیاد آن را با روغن تفت دهیم . پیاز و سیر را ریز ریز کرده و در روغن تفت میدهیم و لوبیا ها و گوشت را به همراه فلفل و ادویه کاری به پیاز اضافه کرده و همراه با هم تفت میدهیم . و بعد از کمی سرخ شدن ۲ تا ۳ لیوان آب به آن اضافه کرده و صبر میکنیم تا ۱ ساعت زمان بگذرد و گوشت و لوبیا نیم پز شود . حالا سبزی های تفت داده شده را به مواد اضافه میکنیم و نمک را نیز به خورشت اضافه میکنیم .و باز صبر میکنیم تا خورشت کاملا جا بیفتد و غلیظ شود . اواخر پخت لیموعمانی ها را سوراخ کرده و به خورشت اضافه میکنیم و بعد آبلیمو یا آب نارنج را نیز به ان اضافه میکنیم . و زمانی که سطح خورشت را لایه ایی از روغن پوشاند آن را سرو میکنیم .
آبغوره ایی که در قورمه سبزی استفاده میشود در شهر شیراز به وفور و با کیفیت مرغوب یافت میشود و خواص گوناگونی دارد . آبغوره به هضم غذاهای چرب و سنگین و کنترل وزن کمک میکند و برای کبد چرب بسیار مفید است . آبغوره دارای ویتامین C میباشد و به دلیل ترکیبات ضدعفونی کننده که دارد پاک کننده ی روده و معده نیز میباشد .
اما در برخی موارد آبغوره توصیه نمیشود و اگر کسی دارای شرایط خاص باشد بهتر است که از آبغوره در قورمه سبزی یا هر غذای دیگری استفاده نکند . مثلا در طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و گفته میشود کسانی که دچار ضعف اعصاب هستند از آبغوره استفاده نکنند یا اینکه مصرف آبغوره ی زیاد برای زنان باردار توصیه نمیشود . در برخی موارد به آبغوره نمک نیز اضافه میشود . پس کسانی که فشار خون یا بیماری های قلبی و کلیوی دارند باید از خوردن آبغوره های شور پرهیز کنند .اگر آبغوره ایی که استفاده میکنید به میزان دلخواه ترش نیست میتوانید آن را به مدت خیلی کم مثلا ۵ دقیقه بجوشانید تا کمی ترش تر شود .این عمل باعث میشود که مدت زمان بیشتری هم بتوان از آن ابغوره نگه داری کرد و از خراب شدن آن به هردلیلی جلوگیری میکند .

در شیراز آب نارنج نیز بسیار استفاده میشود . آب نارنج نیز طبع سرد و خشکی دارد . و سرشار از انواع ویتامین هاست و همچنین باعث کنترل فشار خون بالا ، درمان ترش کردن معده و معالجه ی تورم در گلو میشود . از آب نارنج علاوه بر استفاده در قورمه سبزی در غذاهای دیگر یا انواع سالادها و یا شربت ها نیز استفاده میشود . آب نارنج برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است و از نفخ جلوگیری میکند و باعث درمان نفخ نیز میشود . در کاهش قند خون موثر است و به بیماران دیابتی پیشنهاد میشود که آب نارنج را در وعده ها ی غذایی خود مصرف کنند .
ادویه ی کاری که در شیراز در انواع خورشت ها ، ماکارونی ، کتلت و غذاهای دیگر استفاده میشود شامل ترکیباتی چون هل ، میخک ، گشنیز ، زردچوبه ، دارچین ، فلفل ، گل سرخ و ….. میباشد . این ادویه طعم بسیار خاصی به غذا میدهد . البته کسانی که مشکل معده دارند بهتر است خیلی کم از این ادویه استفاده کنند .
شهر شیراز غذاهای سنتی بسیار خوشمزه ایی دارد که طرفداران بسیاری زیادی دارد که از انواع آن میتوان کلم پلو شیرازی ، شکر پلو ، آش سبزی ، یخنی ، قورمه سبزی و آش ماست را نام برد .
میتوانید با کلیک بر روی Zereshk Polo – epersianfood دستور پخت زرشک پلو را در سایت www.epersianfood.com ببینید.