اخبار گردشگری

معرفی مساجد ایران از قدیمی ترین تا زیباترین ها

پس از ورود اسلام به ایران و تغییراتی که در نظام اجتماعی و سیاسی کشور صورت گرفت، هنر معماری ایرانیان نیز با تغییراتی همراه شد. با اینکه تا پیش از آن نیز ایرانیان در معماری و مهندسی سرآمد دیگر ملل بودند. اما با ورود اسلام، به جای آتشکده های زرتشتی، مساجد در جای جای جامعه سر برآورند و مناره هایشان سقف آسمان را شکافت!

هنوز هم مساجد تاریخی بسیاری وجود دارند که یادگاری از پیشینیان هستند. پس از فراگیر شدن اسلام هر شهر یک یا چندین مسجد بزرگ داشت، که مکانی برای برپایی آیین های مذهبی و گردهمایی های محلی و سیاسی بودند.

مساجد تاریخی همان حلقه های طلایی هستند، که می توانند زنجیر گردشگری را به مذهب پیوند بزنند! چه کسی می تواند در مقابل سازه ای تاریخی که هم تقدس دارد و هم آنقدر هنر معماری و ظریف کاری در آن به کار رفته و از کیلومترها دورتر مشخص است که تافته های جدا بافته هستند، مقاومت کند و از آن بازدید نکند؟

به جز آنهایی که اهل زیارت و گردشگری مذهبی هستند، حتی آنهایی که هیچ مذهبی ندارند، نیز در مقابل هنر به کار رفته در این مساجد سر تعظیم فرود می آورند و با افتخار در این اماکن عکاسی می کنند و در شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری می کنند …. و این داستان بسیاری از توریست هاست!

قدیمی ترین مسجد ایران کدام است؟

javanonline.ir

بهتر است از قدیمی ترین مسجد ایران که در حال حاضر وجود دارد شروع کنیم، کرمانی ها ظاهرا امانت داران بهتری بوده اند، چون قدیمی ترین مسجد ایران در این استان است. روستای فهرج از توابع کرمان، مکانی است که کهن ترین مسجد ایران در آنجا است. روستای فهرج در نزدیکی یزد و در کناره راه اصلی یزد به بافق است.به همین دلیل بسیاری این مسجد را با نام مسجد جامع فهرج یزد می شناسند. گفته شده زمان ساخت این مسجد به همان سالهای ورود اسلام به ایران باز می گردد.

طرح این مسجد به خاطر قدمتی که دارد ساده است و دیوارهای گلی، یک مناره و یک نیم گنبد دارد.

بزرگترین مسجد ایران کجاست و چه نام دارد؟

yjc.ir

اگر میخواهید بزرگترین مسجد ایران را ببینید باید راهی شیراز شوید، «مسجد نو» یا «مسجد اتابک» عنوان بزرگترین مسجد را به خود اختصاص داده. این مسجد ثبت ملی شده و شماره ثبت آن نیز 73 است که در سال 1310 ثبت شده است.

اما از وسعت مسجد بگوییم که بیست هزار متر مربع است! این مسجد در زمان حکومت اتابکان ساخته شده و علاوه بر بزرگ بودن تاریخی هم هست. قدمتش به سده ششم هجری قمری باز می گردد.

این تنها مسجد تاریخی شیراز نیست بلکه مسجد عتیق و مسجد جامع وکیل هم دو مسجد دیگری هستند که باید هر گردشگری از آنها دیدن کند.

کوچکترین مسجد ایران کجاست؟

iribnews.ir

اگر عظمت مسجد اتابک شما را هم گرفته بد نیست با کوچکترین مسجد کشورمان هم آشنا شوید، هر چه باشد این هم به نوعی رکورد دار است!

مسجد آرد و خرما در اردکان یزد کوچکترین مسجدی است که میتوانید ببینید. این مسجد در محله سیف قرار دارد، این مسجد که وسعتی 15 متری دارد، با طول 5 متر و عرضی 3 متری هیچ چیز از یک مسجد تاریخی کم ندارد، بلکه به گونه ای ممتاز هم هست. زمان ساخت مسجد آرد و خرما به دوران صفویه برمیگردد و معماری ساده ای دارد.

زیباترین مساجد ایران کدامند؟

تا اینجای کار با بزرگترین و قدیمی ترین و کوچکترین مسجد ایران آشنا شدید، اگرچه در نوع خود برتر و رکورد دارند اما باید مساجدی که هوش از سر هر بیننده میبرند را ببینید!

مسجد صورتی یا مسجد نصیر الملک شیراز

wikimedia.org

بی شک مسجد نصیر یکی از زیباترین هاست، این مسجد همان مکانیست که توریست های خارجی برایش سرودست میشکنند! دلیل نامگذاری مسجد به صورتی کاشی های صورتی و گلی اش هستند. شیشه های رنگارنگ مسجد وقتی نور را از خود عبور می دهند فضایی ورای خیال را ایجاد می کنند، چیزی که عکاس ها در حسرت آنند!

اگر شما هم اهل عکاسی و شبکه های اجتماعی هستید، پیشنهاد میشود سر صبح به مسجد صورتی بروید تا آفتاب هست عکس هایتان را بگیرید.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان

اصفهان قلب تاریخ ایران است و مکان های تاریخی اش یکی و دوتا نیستند. یکی از زیباترین مساجد ایران متعلق به اصفهانی هاست، مسجد امام اصفهان یا به قول پدر بزرگ ها (مسجد شاه) همان مکانی است که نباید در سفر اصفهان از دیدنش محروم شوید. این مسجد آنقدر با ذوق و هنر ساخته شده و رنگ های با نشاط و انرژی بخش در آن به کار رفته است که دلتان نمی آید از این مکان خارج شوید.

کاشی کاری های هنرمندانه آبی رنگ مسجد که به سبک قرینه کار شده اند و گنبد منحصر به فرد مسجد که خاصیت آکوستیک دارد آنقدر با شکوهند که وصفش در کلام نمی گنجد.

مسجد وکیل شیراز

travelnews24.ir

گویا شیرازی ها با داشتن یک مسجد منحصر به فرد قانع نشده اند، مسجد وکیل دیگر مسجدی است که در سفرتان به شیراز لازم است از آن دیدن کنید تا هنر معماری ایرانیان را لمس کنید.

این مسجد به دستور کریم خان زند ساخته شده و در بازار وکیل قرار گرفته است. گفته شده ساخت این مسجد 20 سال به طول انجامیده و عجیب نیست که اینقدر زیبا ساخته شده!

مسجد دارای دو ایوان است که با 48 ستون یکپارچه و شگفت انگیز استوار شده است. منبر منحصر به فرد مسجد وکیل از سنگ مرمر یک پارچه سبز تراشیده شده و گفته می شود این سنگ از مراغه به شیراز آورده شده است.

مسجد جامع یزد

wikimedia.org

نوبتی هم باشد نوبت به مسجد جامع یزد می رسد، همان مسجدی که یزدی ها خودشان با نام مسجد جمعه هم می شناسند. اینجا نه تنها یکی از زیباترین مساجد را میبینید بلکه بلندترین مناره ایران را هم خواهید دید، مناره ای که 52 متر ارتفاع دارد. ساخت مسجد جامع یزد در سه دوره تاریخی شکل گرفته که در مجموع 100 سال به طول انجامید. زیربنای مسجد مربوط به دوران ساسانی می شود اما پس از ورود اسلام به عنوان مسجد بازسازی شد.

خوشنویسی ها و الگوهای هندسی پیچیده و هنرمندانه این مسجد آن را به یکی از زیباترین مساجد ایران تبدیل کرده است. از طرفی، خطوط کوفی، کاشی کاری های شگفت انگیز و قرینه سازی های فوق العاده داخل مسجد هم آن را به یکی از شاهکارهای معماری ایران تبدیل کرده است.

مسجد آقا بزرگ کاشان

shazdemosafer.com

اگر اهل تاریخ و میراث فرهنگی هستید احتمالا سری به کاشان هم خواهید زد. در این شهر به اندازه یک تمدن خانه و مکان تاریخی خواهید دید. همچنین مسجدی که از زمان قاجار به یادگار مانده را در کاشان خواهید دید. مسجد آقا بزرگ یک مسجد تاریخی و با شکوه است.

مسجد آقابزرگ مسجدی آجری است که با حکاکی های چوبی، آینه کاری ها و سفال های قرینه اش هوش از سرتان خواهد برد.

مسجد گوهرشاد مشهد

safarme.com

مسجد گوهرشاد نیازی به معرفی ندارد اما اگر در لیست زیباترین مساجد ایران نیاید در حقش کم لطفی شده. بگذارید از دلیل نام گذاری اش شروع کنیم، گوهرشاد نام همسر شاهرخ، یکی از پادشاهان تیموری است. این مسجد به دستور شاهرخ برای همسرش ساخته شده است. و به همین دلیل نام گوهرشاد را بر آن نهاده اند.

اگرچه روزگاری وسعت صحن مسجد گوهرشاد بسیار بیشتر بود اما به دلیل مجاورتش با حرم اما رضا الان یکی شده اند. مسجد گوهرشاد به رنگ فیروزه ای است و در کنار رنگ طلایی حرم چشم انداز بی نظیری را خلق کرده اند.

با اینکه زیباترین مساجد ایران به پایان نرسیده اند اما نوشته ما به پایان رسید. بی شک تعداد مساجد زیبای ایران آنقدری است که بشود در موردش کتابی قطور نوشت. سعی کردیم در این نوشته چند مورد از برترین ها را معرفی کنیم. اگر نام مسجدی در این نوشته نیامده دلیل بر کم اهمیت بودن یا زیبا نبودنش نیست.

شما از کدام مساجد زیبای ایران دیدن کرده اید؟