اماکن دیدنی ایران

همکاری‌های بین موزه‌ای ایران و بلژیک کلید خورد


چارتر

مدیر موزه ملی ایران اعلام کرد این موزه آمادگی دارد تا همکاری‌های بین موزه‌ای و برگزاری نمایشگاه‌های متقابل فرهنگی با بلژیک را در دستور کار خود قرار دهد.

ایسنا: در دیدار  جبرئیل نوکنده – مدیر کل موزه ملی ایران – و ورونیک پتی – سفیر پادشاهی بلژیک در تهران – که سه‌شنبه هشتم مرداد و در دفتر کار مدیر موزه ملی ایران، همراه با کارشناسان امور بین‌الملل موزه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نماینده وزارت خارجه ایران برگزار شد دو طرف درباره همکاری‌های فرهنگی بین موزه‌ای مذاکره کردند.

سفیر بلژیک در تهران ابراز امیدواری کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی به مناسبت ۱۳۰ سالگی روابط دیپلماتیک ایران و بلژیک برنامه‌های فرهنگی مشترکی را با موزه ملی ایران برگزار کنند.

جبرئیل نوکنده – مدیر کل موزه ملی ایران – نیز با استقبال از پیشنهاد سفیر بلژیک (برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک بین ایران و بلژیک) با اشاره به سوابق پژوهشی باستان‌شناسان بلژیکی در ایران، گفت: این موارد مانند کاوش در مکان‌های مهمی از جمله «هکلان»، «دم گر پرچینه»، «قلعه نسار» و «ورکبود» در پشتکوه است که یافته‌های آن اکنون در مخازن موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و گزارش‌های آن منتشر شده است.

او بیان کرد: روابط علمی و فرهنگی ایران با کشور بلژیک سابقه‌ درخشانی دارد و می‌توانیم به این مناسبت با برگزاری نمایشگاه یافته‌های این کاوش‌ها و انتشار نتایج آن‌ها در یک جلد پیشینه و نتایج آن‌ها را در معرض دید علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: موزه‌ ملی ایران آمادگی دارد با موزه‌های باستان‌شناسی بلژیک در زمینه‌ همکاری‌های بین موزه‌ای و برگزاری نمایشگاه‌های متقابل همکاری کند.