اماکن دیدنی ایران

اطلس مردم‌نگاری ایران بارگذاری شد

ایرنا: معصومه رخشا عصر دوشنبه در تشریح فعالیت های صورت گرفته به منظور تکمیل این اطلس گفت: یکی از وظایف پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه که در اساسنامه تاسیس شکل گیری آن مورد اشاره قرار گرفته، تالیف، تدوین و تولید اطلس مردم نگاری ایران است.
وی افزود: پژوهشکده مردم شناسی با این نگرش طرح پژوهش مردم نگاری سرزمین را به عنوان طرحی فراگیر و جامع در سطح کشور به انجام رساند و تهیه اطلس مردم نگاری ایران را بر اساس پژوهش های انجام ش پژوهش های صورت گرفته در سال های گذشته را در قالب اطلس به مخاطبان خود ارائه دهد.

به روز رسانی در آینده نزدیک

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی افزود: پس از آزمون و خطاهای بسیار نرم افزار اطلس در نیمه اول سال ۱۳۹۷ آماده بارگذاری و دارای این قابلیت شد تا در آینده نیز به روز رسانی شود.
وی در تبیین ویژگی های این اطلس گفت: اطلس مردم نگاری دارای ۱۹ بخش اصلی است که هر بخش دارای شاخه ها و زیر شاخه های مرتبط با خود است و  عناوین آن شامل؛ کلیات، خانواده و خویشاوندی، راه های ارتباطی، زبان، شیوه های معیشت، گاهشماری، پزشکی مردمی، واحدهای اندازه گیری، فناوری های بومی، شیوه های حمل و نقل، مسکن، خوراک، بازی، ورزش، هنر، ادبیات شفاهی، آیین ها و مراسم و سوغات می شود.

به گفته رخشا، این اطلس مجموعه ای از نقشه و فایل های متنی، عکس، فیلم و صوت را شامل می شود و در دوره های مختلف زمانی اطلاعات آن توسط پژوهشکده مردم شناسی بارگذاری خواهد شد.
مسئول اطلس مردم نگاری سرزمین  خاطر نشان کرد: در فاز نخست، ۲۵۷۴ (دوهزار و پانصدو هفتاد و چهار) مدخل با موضوع یلدا، نوروز و آیین های مرتبط با آن توسط کارشناسان پژوهشکده مردم شناسی در اطلس بارگذاری شده است.
وی تصریح کرد: در فاز دوم، پژوهشکده مردم شناسی بارگذاری اطلاعت خوراک در استان های خراسان جنوبی و کرمان  را دردستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر مدخل های خوراک در شهرستان بیرجند در اطلس مردم نگاری سرزمین بارگذاری شده است.
رخشا در ادامه گفت: پژوهشکده مردم شناسی طرح هایی را به منظور تکمیل اطلس شامل؛ اطلس مردم نگاری سرزمین: خوراک استان خراسان جنوبی و کرمان، اطلس فرهنگ عشایر ایران: شاهسون ها(آذربایجان غربی)، قشقایی(جنوب فارس)، عشایر کرد(شمال خراسان) و بختیاری ها(چهارمحال و بختیاری)، اطلس مردم نگاری سرزمین: پوشاک استان خراسان جنوبی و اطلس دامپروری سنتی در حوزه فرهنگی جنوب خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی، اطلس مردم نگاری سرزمین: دانش بومی  آب و اطلس مردم نگاری سرزمین: پوشاک حوزه فرهنگی هرمزگان پیشنهاد داده است.
وی افزود : استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و بوشهر در پاسخ به مکاتبات  پژوهشکده مردم شناسی، برای مشارکت و همکاری در تکمیل و ثبت اطلاعات اعلام آمادگی کرده اند.