اخبار گردشگری

تفاوت گردشگری مزرعه در دنیا و ایران

رئیس کارگروه تخصصی گردشگری اتاق فکر توسعه مازندران گفت: در استانی که گردشگری با مزرعه تقابل دارد، زمان و انرژی زیادی برای پذیرش و مطالعه در این زمینه وجود دارد.

رمضان زاده اظهار کرد: کارشناسان میراث استان باید در زمینه بررسی الگوهای گردشگری مزرعه در دنیا آموزش دیده تا راندمان تولید بالا و گردشگری مزرعه را در سطح کشور رواج دهیم.

وی با بیان اینکه چرا کشورهایی مانند بلاروس، روسیه، رومانی، انگلیس و آمریکا وارد مقوله گردشگری مزرعه شدند، تصریح کرد: باید سیاست های الگویی کشورهایی که گردشگری مزرعه را تجربه کردند، مطالعه شود زیرا این کشورها ابتدا مرز بین واژه ها را آموختند و بعد آن سیاست گذاری و پایه گذاری کردند. الگوهای گردشگری مزرعه یکی از الگوهای موفق در دنیا است،

رئیس کارگروه تخصصی گردشگری اتاق فکر توسعه مازندران با بیان اینکه بعد از مطالعه گردشگری مزرعه و داشتن زمین برای اجرایی کردن این طرح میراث می تواند بخشی از مجوزها را صادر کند، گفت: برای رشد گردشگری مزرعه نیاز به چند شاخص مانند بخش آموزش، تقویت آگاهی و غذا داریم که باید تامین شود.

آیا وزارت جهاد کشاورزی که اداره کل آن در مازندران وجود دارد قانونی دارد که به من اجازه دهد تا مقداری از مساحت زمین را زیر سازه ببرم؟ اگر جهاد کشاورزی راضی شود بنیاد مسکن به خاطر اجرای طرح های هادی که در مسیر سازه مشخص است، اجازه ادامه کار را می دهند؟

اجرای طرح گردشگری مزرعه کار پیچیده ای بوده و نیاز به همکاری با نهاد های مختلف با محوریت استانداری و اداره کل میراث، منابع طبیعی، محیط زیست و بنیاد مسکن دارد تا فعالیت های قانونی و اجرایی داخل یک روستا را که بر عهده دارند، با همکاری همدیگر قانونی، مصوب و اجرا کنند.

رئیس کارگروه تخصصی گردشگری اتاق فکر توسعه مازندران گفت: تا زمانی که تناقضات قانونی بین بنیاد مسکن اجازه ساخت سازه خارج از بافت روستا را بدهد یا جهاد کشاورزی اجازه ندهد اینقدر از مساحت زمین کشاورزی زیر سازه برود (تغییرات کاربری اراضی) این چالش ها باعث می شود که اگر کسی بخواهد گردشگری مزرعه را اجرا کند، نتواند.

در این صورت فقط نمونه ای از گردشگری مزرعه را در کنار اقامتگاه بوم گردی ارائه می دهد که درست نبوده و گردشگری مزرعه خود تعریف جداگانه ای دارد.

مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: آیا این صنعت توانسته جلوی تغییرات کاربری، گرفتن سواحل توسط نهادها در بخش خصوصی، شبکه های توریستی که دور آن محفوظ شده و یا بحث ساخت خانه های دوم را در استان بگیرد؟

رمضان زاده خاطرنشان کرد: درست است اشتغالی ایجاد شده و درآمدی وارد استان می شود اما اگر به دقت مورد بررسی قرار گیرد متوجه می شویم که بخش زیادی از توسعه پایدار زیر سوال رفته است بنابراین نمی توان گفت صنعت گردشگری در مازندران یک صنعت موفق است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.