اماکن دیدنی ایران

آیین «باداراک» در قدیمی‌ترین کلیسای جهان / ارامنه جهان به قره کلیسای چالدران آمدند


چارتر

آیین زیارتی «باداراک» با حضور مسیحیان ارامنه از کشورهای ایران، رومانی و ارمنستان در قره کلیسای چالدران برگزار شد.

چمدان: کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران است که در دوره‌های تاریخی متعددی بازسازی شده و همراه با مجموعه کلیساهای منطقه آذربایجان ایران یعنی کلیساهای «قره کلیسا یا سنت تادئوس»، «سن استپانوس» و «زور زور» به ثبت جهانی رسیده است. این کلیسای قدیمی از جمله کلیساهای مورد احترام ویژه بین ارامنه است و سالانه مراسم مذهبی مخصوصی در آن برپا می‌شود.

این کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌ است. بنا به تحقیق «دکتر ولفرم کلایس» معاون «مؤسسه باستان‌شناسی آلمان» در تهران این حومه دارای یک دریاچه مصنوعی و چراگاه حیوانات و کارگاه‌های مختلف برای تهیه مواد غذایی و غیره بوده‌ است.

قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است روی مزار تاتائوس حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است. تاریخ ساخت این کلیسا بنا به روایت موسس خورناتسی مورخ مشهور ارمنیان به اوایل دوره مسیحیت برمی‌گردد. این کلیسای روی آرامگاه تادئوس مقدس که از مبشران دین مسیحیت بود بنا شده‌ است. بنای اولیه آن به اوایل سده چهارم بازمی‌گردد و از ابتدا یکی از زیارتگاه‌های مهم ارمنیان بوده‌ است. این کلیسا به عنوان اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت شناخته می‌شود.

آئین مذهبی باداراک سوم تا پنجم مردادسال جاری در قره کلیسای چالدران برگزار می‌شود ؛ کلیسایی که به دلیل قدمت و زیبایی منحصربفردش گردشگران داخلی و خارجی را جذب می‌کند.

 قره کلیسا

آیین زیارتی «باداراک» امسال نیز با حضور بیش از سه هزار نفر از ارامنه ایران و جهان در قره‌کلیسا چالدران برگزار شد. آیین مذهبی عشای ربانی در قره کلیسای چالدران هر سال با حضور ارامنه ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.

ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی برمی‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون اطعام کرده و از آنجا که یکی از آنان با نام «تاتاووس مقدس» در قره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه‌ای برای ارامنه برخوردار است.

قره کلیسا

ارامنه ایران و جهان در این آیین اعمالی چون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید فرزندانشان را به جا می‌آورند و تعداد شرکت کنندگان و ملیت‌های آنها نیز متغیر است.

ارامنه بر این عقیده هستند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت با خیر و برکت همراه است و گروه دیگری نیز فرزندان ۱۵ تا ۲۰ ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می‌دهند.

روزهای توقف خانواده‌ها در قره کلیسا برای برگزاری آیین باداراک متفاوت است؛ آنان طبق رسم باید سه روز در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور به آنجا رفته‌اند، گاهی بیش از سه روز می‌مانند و خانواده‌هایی هم که راهشان نزدیک است، شاید در روز دوم به این کلیسای باستانی بروند.