اماکن دیدنی ایران

تصرفِ ۴ محوطه باستانی خوزستان پایان می‌یابد؟


چارتر

مدیر پایگاه میراث جهانی هفت‎تپه و چغازنبیل خبر داد: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممنوعیت هرگونه دخل و تصرف در حریم چهار محوطه تاریخی و پیش از تاریخ شمال خوزستان را ابلاغ کرد.

ایسنا: عاطفه رشنویی  در این‎باره بیان کرد: در این ابلاغیه که آقای علی‌اصغر مونسان خطاب به استاندار خوزستان صادر کرده، اعلام شده است که حریم «مجموعه تپه‌های هفت‌تپه»، «تپه جنگل»، «تپه ابوفندوای شمالی» و «تپه ابوفندوای جنوبی» در حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم این آثار ملی و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از «کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی: تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» جرم محسوب می‌شود و در صورت ارتکاب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

او گفت: این ابلاغیه پس از مدت‌ها پیگیری و رایزنی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه برای پایان دادن به بیش از پنج دهه تصرف برخی سازمان‌ها و صنایع در این چهار محوطه تاریخی و پیش از تاریخ صادر شده است.

به گزارش ایسنا، اردیبهشت ۹۴ و همزمان با هفته میراث فرهنگی، خبری مرتبط با وضعیت محوطه‌های تاریخی استان خوزستان مانند چغامیش منتشر شد که براساس آن تپه‌های قرارگرفته در این محوطه توسط کشاورزان شخم زده شده بودند، اما نکته‌ جالب توجه ادعای کشاورزان بود که تاکید می‌کردند مجوز کشت زمین‌ها را از اداره میراث فرهنگی در آن زمان گرفته‌اند.

حالا بعد از گذشت چهار سال و در مدت زمانی که میراث فرهنگی قول تعیین عرصه و حریم محوطه را داده بود، به نظر می‌رسد این کار انجام نشده است، چون نه تنها آن حریم هنوز به استان خوزستان ابلاغ نشده، بلکه خبرهای جدیدتر در طول یک ماه گذشته نیز که توسط رسانه‌ها منتشر شده، حاکی از مداخلاتی در این محوطه باستانی و وضعیت نامناسب تپه‌های اقماری آن است.

اما اکنون با ابلاغ مونسان به استاندار خوزستان انتظار می‌رود که تصرف دیگر سازمان‌ها و حتی برخی مردم بومی روی محوطه‌های تاریخی این استان و به خصوص این چهار تپه‌ باستانی تکرار نشود.