اماکن دیدنی ایران

۱۰۰ «ون کافه» وارد کاخ سعدآباد می‌شوند


چارتر

دبیر جشنواره و نمایشگاه ملى «کافه مقصد گردشگرى شهرى» گفت: مشکلی برای ورود حدود ١٠٠ خودرو ون کافه به کاخ سعدآباد وجود ندارد.

چمدان: حمید شاهین‌پور در نشست خبرى سومین دوره جشنواره و نمایشگاه ملى «کافه مقصد گردشگرى شهرى» که ٣تا ٨ شهریور در کاخ سعدآباد برگزار می‌شود، گفت: پس از ٢ دوره برگزاری این جشنواره مى‌توان از تبدیل ١٢١ ساختمان تاریخی در معرض تخریب به کافه و رستوران به عنوان دستاورد این جشنواره نام برد.

او ادامه داد: در این دوره مسابقات باریستا، لته آرت، عکاسى حرفه‌اى کافه و … را خواهیم داشت اما تاکید ما بر امر میزداری و میزبانی است که در این صنعت به آن کم توجهى شده‌است و شاهدیم که در برخی موارد با میهمانان در کافه ها و رستوران‌ها، غیرمحترمانه و غیرحرفه‌اى برخورد مى‌شود در حالی که میزداری باید یک اصول و روند استانداردی داشته‌ باشد.

شاهین پور با اشاره به اینکه کافه اولین صنف ثبت شده در تهران بوده است، اظهار کرد: اکنون کافه‌ها صنف ندارند و زیر مجموعه صنف آبمیوه و بستنى فروشی هستند که خوب نیست چرا که مسائل کافه‌دارها با بستنی و آبمیوه فروش‌ها متفاوت است.

دبیر جشنواره کافه مقصد گردشگری توضیح داد: در این جشنواره علاوه بر کافه‌ها به صنایع مرتبط با کافه‌ها نیز توجه شده است. علاوه بر اینکه با همکاری صدا و سیما یک شوی استعدادیابى در تلویزیون مربوط به کافه‌ها ساخته خواهد شد، به این شکل که کافه‌ها در سایت جشنوراه ثبت نام می‌کنند و یک ویدئو از کافه‌ در سایت بارگذاری می‌کنند، سپس تعدادی از آنها انتخاب می‌شوند و داوران ما به کافه آنها می‌روند و آنها را ارزیابی می‌کنند.

شاهین‌پور ادامه داد: در این جشنواره مسابقه میزبانى یا میزدارى، میکسولوژى یا بار سرد، آشپزى تخصصى در کافه و … هم برگزار خواهد شد.

او افزود: در دهه ۵۰ اتفاق ناگواری برای کافه‌ها افتاد، در آن زمان مشروب فروشی‌ها نام کافه را برخود گذاشتند و همین باعث شد که بعد از انقلاب کافه‌ها مدتی تعطیل شوند و رونق نداشته‌ باشند، امسال هم بلایی که سر کافه آمده این است که قلیان فروشى‌ها اسمشان را کافه یا کافه عربى گذاشتند. اگر در دهه دهه ۵٠ مقاومتی از سوی کافه‌دارها انجام نشد، اکنون ما در این زمینه مقاومت می‌کنیم و اگر متوجه شویم کافه‌ای قلیان سرو می‌کند از این جشنواره حذف خواهد شد.

شاهین‌پور در پاسخ به خبرنگار چمدان در ارتباط با اینکه آیا «ون-کافه‌‌ها» در این جشنواره حضور دارند و آیا مشکلی برای ورود آنها به کاخ سعدآباد نیست؟ گفت: حدود ١٠٠ خودرو ون کافه در جشنواره حضور دارند و مشکلی برای حضور آنها در سعدآباد وجود ندارد.