اماکن دیدنی ایران

هزار مترمربع از بناهای تاریخی میدان حسن‌آباد آسیب دیده است


چارتر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران گفت: طبق بازدیدهای به عمل آمده از میدان حسن‌آباد پایتخت بعد از آتش‌سوزی حدود یک هزار مترمربع از بناهای تاریخی آن به لحاظ سطحی آسیب دیده است.

ایرنا: پرهام جانفشان اظهارداشت: میزان دقیق خسارت آتش‌سوزی در این میدان تا هفته آینده توسط گروه های مختلف تخصصی مشخص و برآورد خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون سه گروه از استادان میراث فرهنگی متشکل از مرمت‌گران، معماران و مهندسان سازه کار خود را بر روی این میدان آغاز کرده‌اند، ولی هنوز رقم و میزان دقیق خسارت مشخص نشده است.

شامگاه ۲۶ تیرماه امسال بخشی از ساختمان‌های ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد در حالی در نتیجه آتش گرفتگی کارگاه ابزار آلات و یراق در آتش سوخت که ۲ سال پیش نیز چنین حادثه‌ای در ضلع جنوبی آن در انبار نخ کاموا رخ داده بود.

تخریب ۲ گنبد این میدان از جمله خسارت آتش سوزی اخیر اعلام شده است.

میدان حسن‌آباد در بافت تاریخی شهر تهران و در محل تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) با خیابان‌های حافظ و وحدت اسلامی (شاهپور) واقع شده و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است.

این میدان و ساختمان‌های گنبدی پیرامونش در سال ۱۳۰۹ بهره‌برداری و ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۱۹۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.