اماکن دیدنی ایران

وضعیت قیمتی بازار آپارتمان‌های اجاری


چارتر

نگاهی به قیمت‌های پیشنهادی موجران بابت رهن و اجاره فایل‌های موجود در بازار مسکن حکایت از آن دارد که بر خلاف سال گذشته عده موجرانی که اصراری بر افزایش قیمت نجومی اجاره‌بها ندارند، به مراتب بیشتر از موجرانی است که قصد دارند امسال هم تا جایی که می‌توانند بر رقم اجاره‌بها بیفزایند.

دنیای اقتصاد : مستاجران در تابستان سال گذشته بدترین فصل اجاره از اوایل دهه ۹۰ به بعد را پشت سر گذاشتند و با جهش ناگهانی اجاره‌بها روبه‌رو شدند؛ آن‌هم در شرایطی که دست‌کم در چهار سال قبل از آن سالانه ۱۰ تا ۲۰درصد بر میانگین اجاره‌بهای پرداختی آنها افزوده می‌شد. بخشی از این جهش اجاره‌بها به وضعیت خاص بازار معاملات مسکن در سال گذشته باز می‌گردد و طبیعی است که با افزایش ارزش ریالی ملک، ارزش اجاری آن نیز دستخوش تغییراتی می‌شود.

اما خرداد امسال بازار مسکن در عمیق‌ترین شکل رکود به سر می‌برد و خبری از افزایش ماهانه و حتی هفتگی قیمت مسکن که در ایام متناظر همین روزها در سال گذشته شاهد آن بودیم، نیست. بنابراین انتظارات قیمتی موجران نیز نباید مشابه انتظارات سال گذشته آنها باشد. بازار مسکن در خرداد امسال با کمترین سطح معاملات یعنی حدود ۶ هزار فقره عملا به خوابی عمیق فرورفت و بسیاری از صاحب‌نظران بخش مسکن این ماه را آغاز ثبات نسبی قیمتی در بازار قلمداد می‌کنند. بنابراین طبیعی است که رفتار موجران در سال جاری با رفتار پارسال آنها متفاوت باشد و اکنون نیز در بسیاری از قیمت‌های پیشنهادی انعکاس این تفاوت مشهود است. هر چند واسطه‌ها معتقدند اغلب قراردادهای اجاره که از ابتدای تیرماه به بعد منعقد کرده‌اند، پس از یکی دو مرحله چانه‌زنی با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از بهای پیشنهادی اولیه موجران نیز منعقد شده است.

 مسکن