اخبار گردشگری

خانه تکانی در تورهای آشناسازی ایران

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری از تهیه و ابلاغ شیوه نامه تورهای آشناسازی ایران برای خارجی ها خبر داد.

محمدابراهیم لاریجانی، برگزاری تورهای آشناسازی را یکی از ابزارهای تبلیغات گردشگری دانست و درباره شیوه نامه ای که تهیه و ابلاغ شده است گفت: تورهای آشناسازی این امکان را فراهم می کند تا افرادی از کشورهای بازار هدف ایران واقعیت های کشور، جاذبه ها، کیفیت خدمات و امنیت را از نزدیک ببینند، بنابراین یکی از تکنیک ها و ابزارهای موفق بازاریابی برگزاری تورهای آشناسازی است که همه کشورهای پیشرو در گردشگری آن را انجام می دهند.

سال گذشته در ایران حدود ۱۱ تور آشناسازی با دعوت از ۱۹۴ نفر از کشورهای بازار هدف گردشگری برگزار شد و در داخل، بخش خصوصی و دولتی همیشه از اجرای آن استقبال کرده اند. بر همین اساس دفتر بازاریابی و تبلیغات به این نتیجه رسید که شیوه نامه ای برای ساماندهی، تبیین اهداف و مشخص کردن زوایای مختلف این عملیاتِ اطلاع رسانی و تبلیغاتی و بازاریابی تنظیم کند. اکنون شیوه نامه تورهای آشناسازی ایران برای کشورهای بازار هدف گردشگری نوشته شده است.

این شیوه نامه دو بخش دارد که در بخش نخست آن، انواع تورهای آشناسازی مشخص شده که شامل شش گروهِ «توراپراتورها، آژانس ها و فعالان گردشگری»، «اصحاب رسانه، بلاگرها، مجریان رادیو و تلویزیون»، «افراد اثرگذار مرجع و اینفلوئنسرها»، «سلبریتی ها، هنرمندان و افراد مشهور در آن کشور»، «مدیران دولتی کشورهای هدف» و گروه های ترکیبی که همه این شخصیت ها را دربرمی گیرد، است.

نحوه برگزاری تورهای آشناسازی موضوع دیگری است که در این شیوه نامه به آن پرداخته شده است. در ایران معمول بوده هزینه گشت و اقامت به عهده میزبان باشد، هرچند در برخی کشورها تمام هزینه را شرکت کنندگان در تورهای آشناسازی پرداخت می کنند. این موضوع به بودجه ها و توافق ها بستگی دارد.

وی اشاره کرد که بخش دوم این شیوه نامه ، پس از طراحی تورها و دسته بندی موضوعی، به تعیین مقصد در ایران می پردازد و در ادامه گفت: در طرح دیگری برای هر استان بازار هدف خارجی تعیین شده است که براساس ویژگی های آن استان، میزان شناخت و یا حجم تقاضا در بازار هدف، مشخص شده که اجرای کدام تور آشناسازی به نفع استان تمام خواهد شد.

استان ‪A‬ بازار هدفش چین است و چون آن استان در کشور هدف شناخته شده نیست، ترجیح بر این است که نخست برای خبرنگاران و مجریان رادیو و تلویزیون تور آشناسازی برگزار شود تا آن را معرفی کنند، اما در استان هایی مثل شیراز و اصفهان که برای اروپایی ها شناخته شده اند، پیشنهاد می شود تور آشناسازی برای توراپراتورها برگزار شود تا سریع وارد مرحله تهیه پکیج سفر و فروش آن شوند. این اولویت بندی برای تمام استان ها انجام شده است.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد:قسمت سوم این شیوه نامه به تورهای آشناسازی مشترک با سایر استان ها می پردازد. مثلا استان های قم، خراسان رضوی و مازندران، همزمان عراق کشور بازار هدفشان است که مشترک یک تور آشناسازی با هزینه این سه استان و با مشارکت بخش خصوصی می توان برگزار کرد. یا درباره چین که بازار هدف هفت استان اصفهان، فارس، یزد، تهران گلستان، کرمان و قزوین است، با یکدیگر می توانند یک یا دو تور آشناسازی برای چینی ها اجرا کنند.

در این شیوه نامه پیشنهاد شده به خاطر ویژگی های متفاوت استان ها نسبت به یکدیگر از نوع تور ترکیبی آشناسازی استفاده کننده که تمام نمایندگان این گروه ها در آن حضور داشته باشند.

به گفته او، شیوه نامه تور آشناسازی خارجی ها توسط معاون گردشگری به استانها ابلاغ شده است و دفتر بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال تنظیم تقویم تور آشناسازی سال ۹۸ است تا مشخص شود این تورها چه زمان و در کدام استان ها اجرا می شود.

لاریجانی گفت: مشابه این اقدام با عنوان تور آشناسازی استان ها نیز انجام خواهد شد تا بازار هدف هر استان در گردشگری داخلی مشخص شود، فعلا در مرحله برنامه ریزی و طراحی استان مبدا و مقصد هستیم تا این پروژه را در سال ۹۸ اجرا کنیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.