اماکن دیدنی ایران

سازه کشف شده بقایای سردابه بود ؛ تبریز قدیم در کار نیست / ادامه عملیات عمرانی والمان با مجوز باشد


چارتر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تداوم پروژه والمان خیابان بارون آواک را منوط به اخذ مجوز از این اداره‌کل عنوان کرد.

چمدان: مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی ضمن اعلام این خبر گفت: بر اثر نشست قسمتی از خیابان بارون آواک طی عملیات عمرانی، بخشی از بقایای مدفون از یک سازه آجری پدیدار شد که بلافاصله به جهت عدم وجود مجوز حفاری دستور توقف عملیات از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان صادر شد.

وی ادامه داد: به دنبال توقف عملیات، کارشناسان میراث فرهنگی استان در محل حاضر شده و با بررسی بقایای حاضر که از یک طاق تشکیل یافته مشخص شد که قدمت بقایای موجود که احتمالاً مربوط به زیرزمین بنایی مسکونی است، به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی برمی‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه اثر قابلیت نگه‌داری و حفاظت ندارد، ادامه داد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد اثر حاضر، پیش از این به دنبال عملیاتی نظیر انشعابات فاضلابی و گازرسانی به منطقه مورد نظر از بین رفته و تنها اثر باقی مانده طاق سردابه بنای مسکونی مذکور بوده، لذا قابلیت نگه‌داری و حفاظت ندارد.

آبدار با بیان اینکه تداوم عملیات عمرانی خیابان بارون آواک صرفاً با مجوز میراث فرهنگی مقدور خواهد بود، گفت: با توجه به احتمال پدیدار شدن آثاری از این دست در منطقه بارون آواک بنابراین ادامه هرگونه عملیات باید تحت نظر میراث فرهنگی استان انجام گیرد.

حسین اسماعیلی عتیق مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه بقایای پدیدار شده در این نشست برخلاف مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشانی از شهر زیرزمینی تبریز ندارد ادامه داد: برخلاف مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، محل حاضر هیچ کدام از نشانه و مستندات مرتبط با شهر زیرزمینی را ندارد، چراکه اثر پدیدار شده متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است که قسمتی از سردابه‌ خانه‌ای در آن دوران بوده است.

اسماعیلی اظهار داشت: آثار تاریخی به نسبت قدمت، مورد نگه‌داری و مرمت قرار می گیرند اما در خصوص بقایای موجود به علت اینکه اثر ارزش تاریخی نداشته و بخش های باقی آن طی زمان از بین رفته است، لذا ارزش تاریخی ندارد و اثری تاریخی محسوب نمی‌شود.

بهرام آجرلو دانشیار باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این بازدید به قرار داشتن محدوده بافت تاریخی دارالسلطنه تبریز در حیطه شهرداری تاریخی منطقه هشت تبریز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حد جنوبی ارک علیشاه انتهای بافت تاریخی دارالسلطنه تبریز بوده است لذا محل حاضر در محله قدیمی بارون آواک جزئی از بافت تاریخی دارالسلطنه تبریز محسوب نمی‌شود و آثار معماری مدفون در اینجا که بیرون از حصار نجف قلی خان است به دوران میانی قاجار و مابعد آن تعلق دارند و البته آثار تاریخی محله بارون آواک مانند مدرسه تاریخی تومانیان و کلیسای تاریخی سرکیس مقدس تحت نظارت اداره کل استان آذربایجان شرقی در وضعیت مناسب و مطلوب قرار دارند و جای نگرانی نیست.