اخبار گردشگری

برداشت چوب از جنگل های ثبت جهانی ممنوع شد

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با ثبت جهانی جنگل های هیرکانی طرح تنفس و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال کشور برای همیشه ماندگار و اهمیت آن دو چندان شده است.

خلیل آقایی با اشاره به ثبت جهانی جنگل های هیرکانی ایران گفت:  تنها راه برای رونق تولید کارگاه ها و کارخانه های مصرف کننده چوب در کشور واردات و زراعت چوب است.  او در پاسخ به برخی انتقادات از طرح تنفس جنگل گفت:  هیچ کس حق ندارد طرح تنفس جنگل را زیر سوال ببرد و همه باید بدانند که این طرح تنها یک طرح پنج ساله نیست، بلکه باید تداوم داشته باشد و هم باید قبول کنیم که برای تامین چوب واحدهای تولید راهی غیر از واردات و زراعت نداریم.

طرح تنفس جنگل از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد. براساس این طرح هرگونه برداشت چوب از جنگل ممنوع است و همچنین تمامی شرکت های فعال در برداشت چوب طی مدت سه سال از آغاز اجرا باید فعالیتشان را تعطیل کنند و دولت نیز حق تمدید قرارداد آنها را ندارد. آقایی، زراعت چوب را از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای تامین چوب مورد نیاز کشور دانست و افزود:  برای برداشت درختان شکسته و افتاده هم طبق مقررات باید مزایده برگزار شود و هر شرکت کننده ای که بیشترین قیمت را اعلام کند می تواند این کار را انجام دهد. 

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.