مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: عدم وجود مدیریت یکپارچه، سنتی بودن برنامه ریزی شهری و نبود برنامه منسجم در خدمات دهی از مهمترین مشکلات است.
چمدان: صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد تعریف ردیف بودجه مستقل از سال ۹۷ و درخواست تخصیص ۱۰۰ درصد آن برای سال جاری از سازمان برنامه و بودجه و پیگیری ردیف بودجه مستقل برای سال آینده را از مهمترین فعالیتها برای جهانی ماندن شهر یزد اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه برای حفاظت از بافت تاریخی نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه آیین نامه فنی و ضوابط سازههای خشتی در این بخش نداریم برای تهیه و تدوین آن اقدام کردهایم.
صادقان بر لزوم تأمین زیرساختهای شهری به ویژه در حوزه حمل و نقل تاکید کرد و گفت: ساخت ترمینال خارجی فرودگاه یزد و احیای ایستگاه قدیمی راهآهن یزد در دستور کار قرار دارد. همچنین در سفر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و برودجه به استان یزد تکمیل مثلث گردشگری در حوزه راه آهن میان اصفهان، فارس و یزد مصوب شد که بر اساس آن خط ریلی یزد – شیراز در بهار ۹۹ بهره برداری میشود.
سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز به رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: استان یزد با ۴۸۱ طرح در سامانه سیب، رتبه نخست را در سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری در میان استانها کسب کرده است.
فاطمی افزایش توجه رسانههای بین المللی، رشد چشمگیر ارزش ملک در بافت تاریخی یزد و گفتمان سازی در راستای تحقق اهداف ثبت جهانی و تغییر نگرش به بافت را از مهمترین تلاشها و فعالیتهای بعد از ثبت جهانی یزد دانست.
وی درباره مشکلات بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: عدم وجود مدیریت یکپارچه، پایش تنها ۶ محله از محلات عرصه بافت و محلههای جانبی، کمبود نیرو برای پایش ساخت و ساز در بافت تاریخی، سنتی بودن برنامه ریزی شهری، نبود برنامه منسجم در خدمات دهی از مهمترین مشکلات است.
بافت قدیم یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید.