اماکن دیدنی ایران

انصراف و بازماندن حدود ۷۵۰۰ نفر از سفرحج/ افزایش سن حجاح


چارتر

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای حج تمتع ۹۸ میانگین سنی زائران امسال حج را اعلام کرد.

ایسنا: محمدتقی حلی‌ساز در نشست خبری خود که در محل ساختمان صلح برگزار شد درباره تمهیدات مرکز پزشکی حج و زیارت برای حج امسال گفت: نخستین گروه از تیم‌های پزشکی و درمانی ما با شماری از پرسنل حج به عربستان اعزام شدند و دو گروه دیگر نیز در تاریخ‌های ۱۶ و ۲۰ تیرماه اعزام خواهند شد.

وی درباره میانگین سنی حجاج نیز گفت: میانگین سنی حجاج امسال ۵۵ سال است. حدود ۸۰۰۰ زائر بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند و ۱۸۰۰ نفر نیز بالای ۸۰ سال هستند.

به گفته وی حدود ۱۵۰ نفر نیز زیر ۱۸ سال سن داشتند.

حلی‌ساز ادامه داد: در همین راستا نیز زائران باید توجه داشته باشند که با توجه به گرمای هوا و شرایط موجود بیشتر مراقب خود بوده و به توصیه‌ها و هشدارهای کاروان‌ها توجه کنند.

به گفته رییس مرکز پزشکی حج و زیارت، ارائه خدمات درمانی به زائران در عربستان از هفدهم تیرماه (فردا) آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد بازماندگان از سفر حج اظهارکرد: آمارهایی که ما در اختیار داریم ممکن است آمار نهایی و قطعی نباشد اما طبق آنچه که ما در اختیار داریم ۴۲۵ نفر در همان مراحل اولیه معاینه و به توصیه پزشک از سفر انصراف دادند. برخی دیگر اصرار به سفر داشتند که پرونده‌شان به کمیسیون منتقل شد و از این تعداد نیز ۷۳ نفر دوباره رد شدند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰۰ نفر نیز به دلایل مختلف غیرپزشکی نظیر هزینه و … انصراف دادند، گفت: ۷۱ نفر هم که وابسته به مصرف مواد مخدر بودند مجوز سفر ندارند که از این تعداد پرونده ۲۹ نفر در حال بررسی است.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت با تاکید بر سخت‌گیری دو کشور ایران و عربستان در مورد حمل موادمخدر گفت: حتی یک گرم موادمخدر نیز مانع سفر خواهد شد و لازم است حجاج به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. ضمن اینکه تجهیزات عربستان نیز پیشرفت زیادی کرده است.

حلی ساز در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد افزایش میانگین سنی حجاج امسال گفت: پارسال میانگین سنی حجاج حدود ۵۰ سال بود که امسال با پنج سال افزایش میانگین آن به ۵۵ سال رسیده است.

وی درصد حجاج زن و مرد در حج امسال را نیز ۴۸ درصد مرد و ۵۲ درصد زن اعلام کرد و گفت: آمار حجاج بالای ۸۰ سال ما تغییر چندانی در مقایسه با پارسال نداشته است.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که بیش از ۱۳۰ مطب و مرکز درمانی مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در ایام حج به زائران خدمات درمانی ارائه خواهند کرد درباره داروهای همراه زائران نیز گفت: لیست تمامی این داروها به زائران اعلام شده است به طور کلی داروهای کدئین‌دار جزو داروهای ممنوعه محسوب می‌شود و زائران نباید آن را به همراه داشته باشند.

حلی‌ساز ادامه داد: همچنین زائرانی که به داروهای تخصصی و خاص بیماری خودشان احتیاج دارند باید این داروها را به همراه خود بیاورند و البته قبل از آن باید از سوی پزشک ما تایید شود حتی ما یک نسخه عربی برای این داروها تهیه کرده‌ایم که زائران دچار مشکل نشوند.

حلی‌ساز درباره این‌که آیا زائران ایرانی می‌توانند از بیمارستان کشور عربستان استفاده کنند؟ اظهار کرد: ۱۵ پزشک مسلط به زبان عربی در تیم پزشکی حج امسال حضور دارند که این افراد در صورتی که نیاز به ارائه خدمات درمانی بیشتر از آنچه در مراکز درمانی خودمان ارائه می‌شود وجود داشته باشد زائران را به بیمارستان‌های کشور عربستان معرفی می‌کنند و ما از این بیمارستان‌ها کمک خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که حدود ۴۰۰ قلم دارو در محموله‌ای حدود ۶۰ تن به کشور عربستان سعودی ارسال شده است، گفت: تلاش کردیم تا داروهایی با بهترین اثربخشی و مناسب زائران را همراه خود ببریم، اما همان‌طور که گفتم اگر زائری نیاز جدی به داروهای خاص داشته باشند باید حتماً آن را همراه داشته باشند و البته توجه شود که این دارو جزو لیست داروهای ممنوعه که به آنها اعلام شده است نباشد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره سلامت زائران و بیماران آنها نیز اظهار کرد: در بررسی‌هایی که بر روی سلامتی زائران انجام دادیم تمامی نتایج را به شکلی الکترونیکی به پزشکان‌مان در کشور عربستان سعودی ارسال کردیم و آنها با اسکن بارکد ویژه هر زائر می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

وی اضافه کرد: برابر برآوردهای ما حدود ۲۰ درصد از زائران حج تمتع امسال مبتلا به فشارخون هستند، حدود ۱۵ درصد دیابت دارند که این آمار ۱۲ درصد بود. همچنین پنج درصد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند و ۳۱ زائر نیز دیالیز می‌شوند.

شایعات در مورد آب زمزم صحت ندارد

وی درباره شایعات مطرح شده پیرامون سلامت آب زمزم تصریح کرد: آنچه که ما بررسی کردیم شایعات در این زمینه صحت نداشته است. ما موردی از فلزات سنگین سرطان‌زا را در این آب مشاهده نکردیم و در بررسی‌های ما آب زمزم یکی از بهترین آبهاست.