اماکن دیدنی ایران

«والمان» ؛ تبریز قدیم از زیر خاک بیرون آمد؟ /میراث فرهنگی: دستور توقف پروژه تجاری والمان صادر شد


چارتر

عملیات اجرایی پروژه والمان که توسط شهرداری تبریز اجرا می‌شود با پیگیری میراث فرهنگی متوقف شد.

چمدان: پروژه مشارکتی ساخت مجتمع تجاری «والمان» در هسته مرکزی و قدیمی تبریز، حد فاصل خیایان شریعتی و ارک در دو فاز اجرا می‌شود که فاز اول آن سه سال قبل به پایان رسید و فاز دوم شامل مرکز خرید و تجاری در ۲ طبقه و در امتداد پارکینگ طبقاتی والمان در حال احداث است. فاز دوم روژه «والمان» وسیع‌تر از فاز اول است و با اتمام آن دو مرکز مزبور با احداث قسمت زیرین خیابان شریعتی به همدیگر متصل خواهند شد.

هنگام اجرای این پروژه در اثر نشست زمین در کوچه والمان، آثار تاریخی از دل خاک بیرون آمدند که به گفته برخی متخصصان می‌تواند بخشی از تبریز قدیم باشد. البته هنوز ماهیت این آثار مشخص نشده ولی ظاهر این سازه به کانال قنات یا آب انبار شباهت دارد.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه با توجه به پدیدار شدن بناهایی تاریخی در خاکبرداری پروژه «والمان» دستور توقف اجرای آن صادر و به شهرداری ارسال شد گفت: افزود: باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی استان به منظور بررسی‌های بیشتر در محل بناهای زیر زمینی کشف شده، مستقر شده‌اند و عملیات اجرایی پروژه نیز به طور کامل متوقف است.

وی اضافه کرد: نتایج بررسی‌های کارشناسان میراث فرهنگی در اسرع وقت در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

برخی منابع محلی نیز گزارش کرده‌اند که برخلاف گفته مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، کارگران جمعه و شنبه نیز در محل پروژه حاضر بودند و به ساخت این مرکز تجاری و خرید ادامه می‌دادند.

محله «والمان»، بخشی از محله قدیمی و ارمنی نشین تبریز موسوم به «بارون آواک» است که در یک سده قبل محل تاسیس و فعالیت مدارس و مراکز فرهنگی بوده است. این محله در ضلع جنوبی غربی «ارک» تبریز واقع شده و در انقلاب مشروطه نیز محل وقوع رویدادهای تاریخی بوده است.

«والمان» نماد بافت تاریخی تبریز در قالب بناهایی بر مبنای معماری ایرانی- اسلامی است که امروز بخش عمده آن به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه از بین رفته است.