گردشگری و توریسم

کارگاه آشنایی با معماری آشکارسازی در زمینه امنیت هسته‌ای آغاز بکار کرد

این نشست با حضور بهروز کمالوندی سخنگو و معاون اموربین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران، محمد حسن قرائی معاون حفاظت و امنیت این سازمان و سه تن از مدیران و متخصصین آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در حوزه امنیت هسته‌ای در برج میلاد برگزار شد.

در مراسم افتتاح این نشست «بهروز کمالوندی» به سابقه و چشم‌انداز همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوعات مختلف خصوصاً امنیت هسته‌ای اشاره و اظهار داشت: با توجه به اهمیّت و بهم پیوستگی مباحث ایمنی، امنیت و پادمان (Safeguard, Security, Safty)، مدیریت و نظارت کلی این موضوعات به ویژه در مراحل اولیه با محوریت سازمان انرژی اتمی صورت گرفته و همکاری تنگاتنگ سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و اجرایی در سطح کشور با سازمان انرژی اتمی برای ارتقا امنیت هسته‌ای در کشور ضرورتی انکار ناپذیر است.

همچنین در ادامه این مراسم معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی ایران، جایگاه امنیت هسته‌ای را در سطوح مختلف مهم دانست و با تشریح اصول امنیت هسته‌ای، چارچوب و اهداف کلیدی این مقوله را تشریح کرد.

قرائی ضمن توجه ویژه به مباحث فرهنگ‌سازی و آموزش امنیت هسته‌ای، ایجاد زیرساخت‌های قانونی واجرایی لازم دراین حوزه را جزو برنامه‌های اولویتی معاونت حفاظت و امنیت این سازمان اعلام کرد.

این نشست به همت معاونت حفاظت و امنیت سازمان و با هدف تشریح سازوکار و تعامل سازمان‌های ذیربط در نحوه آشکارسازی مواد و چشمه‌های خارج از کنترل قانونی درحوزه امنیت هسته‌ای با حضور کارشناسانی از سازمان انرژی اتمی، وزارت کشور، حراست کل، گمرک جمهوری اسلامی ایران، پلیس پیشگیری و اینترپل، فرماندهی مرزبانی، وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب ایران، وزارت راه و نیز شرکت کنندگانی از کشور افغانستان به مدت ۵ روز پیگیری می‌شود.