اماکن دیدنی ایران

جدول میراث‌های جهانی ایران ؛ هیرکانی بیست و چهارمین اثر شد


چارتر

جنگل‌های هیرکانی در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو جهانی شد تا شمار آثار ثبت جهانی ایران به ۲۴ برسد.

چمدان: میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع این عهدنامه حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارد و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است.

بر پایه این کنوانسیون، کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌ عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت ضمن باقی‌ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوط، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.
همه آثار ثبت جهانی دنیا در یک نگاه | با ۱۰۹۲ اثر ثبت جهانی و کشورهایش آشنا شوید ؛ ثبت جهانی‌های ایران را هم ببینید

مکان‌های میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو، مکان‌هایی مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر است. کشور ایران سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در ۲۶ فوریه ۱۹۷۵ به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست.

در بخش میراث فرهنگی ملموس و ناملموس بر گسترش اجرای مفاد کنوانسیون‌های حفظ میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، اجرای برنامه‌های بین‌المللی حفاظت و مرمت آثار فرهنگی و اقدام‌های بازدارنده به منظور جلوگیری از تخریب آثار تاریخی در شرایط بحرانی و دوران منازعات داخلی و منطقه‌ای تأکید شده است.

میراث‌های جهانی ایران

یکی از نکات مهمی که به آن اشاره شد این است که حفاظت از آثار میراث فرهنگی و طبیعی به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود. مدیرکل یونسکو این زمینه تاکید کرده است: تخریب عمدی میراث یک جرم جنگی است. این کار دیگر به یک تاکتیک جنگی برای نابودی فرهنگی مناطق تبدیل شده است. به همین دلیل حفاظت از میراث فرهنگی بیش از یک اقدامی فرهنگی است. این یک اقدام امنیتی جدایی ناپذیر از زندگی انسان است.

با این وجود از این قانون تاکنون به درستی اجرا نشده است و آثار و مناطق ثبت شده در فهرست یونسکو در خطر نابودی به علت جنگ هستند.

آثار جهانی ایران را می‌توانید در جدول زیر ببینید: