گردشگری و توریسم

رضایت ۶۵ درصدی مردم از پاسخگویی دستگاه‌ها

براساس‬ اعلام‬ روز‬ شنبه‬ دبیرخانه‬ کمیسیون‬ قانون‬ انتشار‬ و‬ دسترسی‬ آزاد‬ به‬ اطلاعات‬، شهروندان پس از دریافت پاسخ سازمان‌ها، در نظرسنجی اختیاری و آنلاین شرکت می‌کنند. از مجموع نظرسنجی پاسخ‌های ٣٥٤ دستگاه از ٦٢٢ دستگاه متصل به این سامانه، ٣٢٣٩ نظر ثبت شده، که در ٢٠٩٣ مورد، از پاسخگویی دستگاه‌ها رضایت کامل داشته‌اند.

بنابراین گزارش، وزارت امور خارجه با ٩٧ درصد، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با ٩٣درصد و شهرداری تهران با ٧٩درصد، بیشترین میزان رضایت مردم را به خود اختصاص داده‌اند.

١٩درصد از شهروندان، پاسخ‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌ها را کافی ندانسته اند که به ترتیب استانداری اصفهان، وزارت کشور و بانک مرکزی در صدر این فهرست قرار دارند.

همچنین ١٤درصد شهروندان نیز پاسخ‌های دستگاه‌ها را بی ارتباط به سوالاتشان دانسته‌اند که وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استانداری هرمزگان در بالای این فهرست هستند.

شهروندانی که در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات درخواست‌های خود را از دستگاه‌ها طرح می‌کنند، پس از دریافت پاسخ، به صورت داوطلبانه و آنلاین می‌توانند نظر خود را نسبت به پاسخ‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌ها ثبت کنند.

از زمان راه‌اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در تیرماه ١٣٩٦ تاکنون، مجموعاً ٩٣٥٢ درخواست اطلاعات از سوی شهروندان در این سامانه ثبت شده که دستگاه‌ها نیز ٨٣٩١ درخواست را پاسخ داده‌اند.

وزارت کشور با ٣٧٠ پاسخ، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با ٢٧١ پاسخ و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ٢٤٧ فعال‌ترین دستگاه‌های متصل به سامانه محسوب می‌شوند.

بانک مرکزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی و استانداری هرمزگان نیز از حیث میزان پاسخ به درخواست‌ها در رتبه‌های بعدی این سامانه قرار دارند.

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به آدرس الکترونیکی foia.iran.gov.ir از تیرماه ۹۶ آغاز به کار کرده است و در حال حاضر ٦٢٢ دستگاه به آن پیوسته است.

شهروندان می‌توانند برای ثبت نام به این سامانه مراجعه و درخواست‌های خود از نهادهای متصل به سامانه را ثبت کنند و دستگاه‌ها مطابق ماده ٨ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، موظفند در سریع‌ترین زمان ممکن و ظرف حداکثر ۱۰ روز پاسخ درخواست‌ها را در حساب کاربری سوال کننده درج کنند.