گردشگری و توریسم

زخم‌های فوتبال گیلان از نبود حمایت و مدیریت صحیح

فوتبال گیلان طی چند سال اخیر شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده ولی در عین حال موفقیت‌های آن کمتر از شکست‌ها بوده که از این شمار؛ می‌توان به حضور تیم‌های ریشه دار و پرطرفدار این استان در لیگ‌های دسته اول و دوم کشور اشاره کرد. هم اینک نیز تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در رقابت‌های لیگ دسته اول حضور دارد، تیم داماش گیلان مسابقات خود را در رقابت‌های لیگ دسته دوم دنبال می‌کند و تیم سپیدرود رشت از رقابت‌های لیگ برتر سقوط کرده و باید در فصل آتی در لیگ دسته اول حاضر شود و در واقع سقوط این تیم پرطرفدار شمال کشور به لیگ دسته یک، ناکامی‌های فوتبال گیلان را کامل کرد.

در این میان؛ نقاط روشنی نیز مشاهده می‌شود که از بین آنها می‌توان به حضور تیم فوتبال داماش گیلان در فینال جام حذفی اشاره کرد که در نهایت با حواشی بسیار، با نتیجه یک بر صفر مغلوب پرسپولیس شد و نتوانست جام را به رشت بیاورد.

کارشناسان فوتبال استان گیلان در میزگرد خبری ایرنا به آسیب شناسی این افت و خیز و در نهایت تکمیل زنجیره شکست‌ها و نبود نماینده‌ای از گیلان در لیگ برتر فوتبال کشور پرداخته و معتقدند که با استفاده از مدیران شایسته در باشگاه‌ها و همچنین حمایت مسئولان اجرایی و ورزشی استان از تیم‌های فوتبال، آنها می‌توانند جانی تازه گرفته و در فرآیندی چند ساله، دوباره به لیگ برتر صعود کنند.

ضعف مدیریت در فوتبال گیلان مشهود است

مجید جهانپور یکی از مربیان باسابقه فوتبال گیلان و کشور معتقد است: هم اینک سطح بازی‌های فوتبال خیلی به هم نزدیک شده و برای موفقیت باید از حداقل فرصت‌ها سود برد نمونه بارز این امر، حضور تیم لیگ دسته دومی داماش گیلان است که به فینال جام حذفی صعود کرد و با حداقل نتیجه (یک بر صفر) برابر پرسپولیس شکست خورد و مقام نایب قهرمانی جام حذفی را به دست آورد که این امر نشان می‌دهد چقدر فوتبال تیم‌ها به هم نزدیک شده است.

وی ادامه داد: با این وجود تفاوت‌های کمی در باشگاه‌ها وجود دارد که البته این تفاوت‌ها بسیار مهم هستند و دلایل اصلی کامیابی و یا عدم کامیابی تیم‌ها را تشکیل می‌دهند که یکی از این عوامل مهم، مدیریت قدرتمند است که متأسفانه این بخش در باشگاه سپیدرود که از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کرده، بسیار ضعیف بود.

وی که سال‌ها به عنوان سرمربی در تیم‌های گیلانی فعالیت داشت، بیان کرد: در آغاز فصل گذشته لیگ برتر، سپیدرود با دو گروه مالک، دو کادر فنی مجزا و دو تیم فعالیت داشت که اگر این تیم در لیگ برتر موفق می‌شد و نتیجه می‌گرفت، حادثه بود چون چنین تیم‌هایی که مشکل مدیریتی و همچنین مشکل مالی دارند، مقابل تیم‌های متمول محکوم به شکست هستند.

به گفته جهانپور، سپیدرود رشت که با تلاش و کوشش و به صورت معجزه وار از لیگ دسته دوم به لیگ دسته یک و سپس به لیگ برتر راه یافت، با ضعف مدیریتی به راحتی امتیاز لیگ برتری خود را از دست داد و به لیگ دسته اول سقوط کرد و همانطور که همگان شاهد هستند، باید از حداقل امکانات نهایت استفاده را برد تا یک تیم بتواند موفق باشد ولی متأسفانه این اتفاق در باشگاه ریشه دار و پرطرفدار سپیدرود رشت نیافتاد و سرانجام این تیم با این همه تماشاگر به لیگ دسته اول سقوط کرد.

وی افزود: گیلان از داشتن منبع مالی بزرگ محروم است و در بخش مدیریتی نیز ضعیف عمل کرده‌ایم و باید در این راستا مسئولان و مدیرانی که انتخاب می‌شوند، جوابگو باشند و در طول دوران مسئولیت خود برنامه‌هایی را پیاده سازی و در صورت عدم موفقیت، دلایل آن را بازگو کنند.

مربی اسبق تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال کشورمان اظهار کرد: برای موفقیت به طور حتم باید روی تیم‌های پایه سرمایه گذاری کنیم و باشگاه‌های کوچک برای بقای خود نیازمند تولید نیروی انسانی اعم از مربی و بازیکن هستند که متأسفانه این استراتژی را در تیم‌های گیلانی شاهد نیستیم ضمن آنکه ضعف مالی، ضعف مدیریت و عدم سرمایه گذاری مناسب در تیم‌های پایه، مهمترین عوامل ناکامی تیم‌های فوتبال استان گیلان در لیگ‌های کشور بشمار می‌رود که به طور حتم باید برای این ضعف‌ها چاره‌ای اندیشید تا تیم‌های ما که از پشتوانه خوب تماشاگر برخوردارند، در رقابت‌های مختلف بتوانند موفقیت کسب کنند.

امید هرندی دیگر چهره شناخته شده فوتبال استان گیلان نیز در این باره اظهار داشت: دور یک دایره می‌چرخیم و هر سال شاهد این ناکامی‌ها هستیم چون علاوه بر اینکه ما ضعف‌های مفرطی در بخش‌های مدیریتی و مالی داریم، از وجود افرادی که کارنامه ندارند نیز در تیم‌های خود استفاده می‌کنیم.

وی که سال‌ها به عنوان سرمربی در تیم‌های گیلانی فعالیت داشته، ادامه داد: با توجه به این ضعف‌ها، متأسفانه شاهد سرخوردگی بین مردم و طرفداران تیم‌هایی همچون سپیدرود و ملوان بندرانزلی هستیم و با وجود اینکه تیم‌های ریشه دار مذکور طرفداران زیادی دارند، اما این ناکامی‌ها، طرفداران را سرخورده می‌کند.

وی در مورد عوامل ناکامی تیم‌های گیلانی به خصوص سپیدرود در لیگ برتر گفت: درد فوتبال ما مدیریت ناکارآمد و همچنین کادر فنی ناکارآمد است به طور مثال یک مربی در سپیدرود همه کاره است و به همین دلیل تیم نتیجه نمی‌گیرد؛ همچنین یک سرمربی برای این تیم پرطرفدار انتخاب کردند که هیچ کارنامه مثبتی نداشته و این نشان دهنده ضعف مدیریت این باشگاه و ناکارآمدی بخش مدیریتی آن است که باعث می‌شود تیم لطمات زیادی ببیند و همین ضعف‌ها منجر به سقوط تیم می‌شود که شاهد آن بودیم.

هرندی خاطرنشان کرد: در بحث انتقال تیم‌ها نیز مسئولان باید به گونه‌ای رفتار کنند که این باشگاه‌ها را در اختیار افراد توانمند قرار دهند البته افرادی که کارنامه خوبی دارند، می‌توانند موفق عمل کنند حتی اگر فوتبالی نباشند چون مدیرانی که فنی و توانمند هستند، با حداقل امکانات مالی نیز می‌توانند نتیجه لازم را بگیرند.

وی همچنین به تیم ملوان انزلی اشاره کرد و گفت: ملوان هر آنچه که دارد از نیروی دریایی است و هم اینک باید بخش مالی نیروی دریایی را تقویت کرد که با این کار به طور حتم این تیم پرطرفدار نیز نتیجه خواهد گرفت ولی با توجه به ضعفی که در تعدادی از تیم‌های مطرح گیلانی شاهد هستیم، خوشبختانه داماش توانسته با مدیریت خوب خود، نتایج مناسبی نیز کسب کند و با حداقل امکانات مالی، بازی‌های قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد و به فینال جام حذفی نیز صعود کند.

هرندی افزود: دلیل این موفقیت، استفاده از افراد کاربلد و دانا در بخش مدیریت این باشگاه است که توانستند موفق باشند و حتی به مرحله پلی آف لیگ دسته دوم صعود کردند ولی در آن بازی فقط اشتباهات محرز داوری باعث شد تا این تیم نتواند به لیگ دسته اول صعود کند وگرنه داماش می‌توانست علاوه بر کسب مقام نایب قهرمانی جام حذفی، به لیگ دسته اول نیز صعود کند که این موفقیت نشان دهنده مدیریت صحیح و خوب این باشگاه است.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم فوتبال ما موفق باشد، باید دنبال آدم‌های کاربلد و کارنامه دار برویم و این افراد نیز باید صداقت داشته باشند و دلایل شکست و یا حتی پیروزی و موفقیت خود را اعلام کنند و همچنین برای موفقیت دنبال بنگاه‌های کوچک باشیم و آنها را تقویت کنیم نه اینکه روی تیم‌های جدید سرمایه گذاری کنیم.

سید امیر فرحسینی یکی از کارشناسان و مربیان فوتبال استان گیلان نیز در این میزگرد خبری اظهار کرد: مشکلات مالی، ضعف مدیریت و فانتزی شدن فوتبال پایه از بارزترین مشکلات و عدم کامیابی تیم‌های گیلانی بشمار می‌روند.

وی که نزدیک به دو دهه در تیم‌های پایه سپیدرود رشت به عنوان مربی و مدیر فعالیت داشته، ادامه داد: در فوتبال ایران که هنوز برخلاف جریان آب شنا می‌کند، باشگاه‌های خصوصی نمی‌توانند بقا داشته باشند چون باشگاه‌هایی که دولتی هستند و یا به نهادهای دولتی وصلند، موفقند ولی در گیلان ما چنین تیم‌هایی نداریم.

وی افزود: در اکثر استان‌ها وقتی منافع تیمی پیش می‌آید، نمایندگان آن استان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند ولی در استان ما این انسجام وجود ندارد و یا این انسجام بسیار کمرنگ است که این امر نیز یکی دیگر از نقاط ضعف ورزش گیلان به خصوص فوتبال بشمار می‌رود.

فرحسینی اضافه کرد: در بخش مدیریتی نیز ما دچار مشکلات زیادی هستیم چون طی دو دهه اخیر با مشکل و معضل مدیریتی مواجه بوده‌ایم و به همین دلیل مشکلات ما نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است ودر این راستا، مدیران باشگاه‌ها و حتی مسئولان هیأت فوتبال باید از تحصیلات ورزشی و همچنین از کارنامه خوبی برخوردار باشند.

وی به باشگاه سپیدرود اشاره و بیان کرد: قراردادهایی که طی سال در این باشگاه بسته شده و شاهد تغییرات چند باره مالکیت، مدیریت و کادر فنی آن در طول یک فصل بودیم، در کجای فوتبال و در کدام باشگاه چنین شرایطی وجود داشت که ما در سپیدرود نظاره گر آن بودیم؟

به گفته فرحسینی، به طور حتم مدیران باشگاه، سکانداران فوتبال و مسئولان ورزش استان در این شکست مقصرند و نباید گفته شود ما کاره‌ای نیستیم.

وی به عدم توجه لازم به فوتبال پایه اشاره و تصریح کرد: متأسفانه فوتبال پایه که بسیار مهم است، برای خیلی‌ها در گیلان محل کسب درآمد شده و به فکر پشتوانه سازی نیستیم درحالیکه برای موفقیت باید درصدی از اعتبارات و درآمدها را به تیم‌های پایه اختصاص دهیم.

وی یادآور شد: زمانی که سپیدرود در لیگ دسته دوم حضور داشت، هر سال چند بازیکن خوب و مطرح به فوتبال گیلان معرفی می‌کرد چون آن زمان این باشگاه ثبات مدیریتی داشت و روی تیم‌های پایه سرمایه گذاری مناسبی انجام می‌داد و امروز برای موفقیت فوتبال، باید شرایط مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد و مدیران و مالکان باشگاه‌ها نیز سالی حداقل دو بار جلسه آسیب شناسی بگذارند و در این راستا از وجود مربیان باتجربه و کارشناسان زبده که خوشبختانه در گیلان زیاد هستند، استفاده کنند.

حلقه‌ای گمشده در بدنه اصلی فوتبال

مجید جهانپور در ادامه این میزگرد خبری با اشاره به ضرورت توجه به نقش مهم منابع مالی گفت: کمبودهای مالی را می‌توان با مدیریت خوب جبران کرد و در عین حال از منابع‌های مالی مختلف استانی بهره جست چون در همه استان‌ها این امر انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و عدم موفقیت تیم‌های گیلانی در لیگ‌های مختلف، شاهد بحران هستیم و با توجه به شرایط خاص، فوتبال گیلان در حال مدیریت بحران است که در این راستا باید از افراد توانمند سود برد و در مواقع بحرانی نیز باید کار زیادی انجام داد تا کمبودها جبران شود.

وی اضافه کرد: استان‌هایی در امر ورزش و فوتبال موفق تر هستند که حمیت جمعی در تمامی مسائل دارند و در این راستا، مسئولان در بخش‌های مختلف گیلان باید احساس مسئولیت داشته باشند تا با برطرف کردن مشکلات تیم‌های استان، زمینه‌های موفقیت آنان را فراهم کنند که این موفقت باعث افتخار، غرور و شادی مردم می‌شود و با توجه به اینکه حضور مردم و نشاط آنان بیشتر در ورزش به خصوص در فوتبال تجلی می‌یابد، همه موظفند که این شادی و نشاط را در جامعه تزریق کنند.

جهانپور همچنین به برنامه‌های جدید فدراسیون فوتبال اشاره و بیان کرد: رویکرد جدیدی را در فدراسیون شاهدیم که سختگیری‌های خوبی شده تا قوانین به درستی رعایت شود و تیم‌ها موظفند که خود را به شرایط خاصی برسانند تا در رقابت‌های لیگ برتر حضور یابند و این امر باعث می‌شود تیم‌ها یک الگوی موفق و مناسب را دنبال کنند.

وی افزود: یکی از اشکالات اصلی و مهم ما افراد شایسته هستند که در جای خود قرار ندارند و به وظیفه اصلی خود نمی‌پردازند و عده‌ای هم برای منافع شخصی خود یا برای منافع شخص یا افراد دیگری، کار و تلاش می‌کنند حال آنکه سو مدیریت در ناکامی‌ها اثرگذار است اما در همین شرایط اگر افراد واجد صلاحیت در رأس باشگاه‌ها قرار گیرند و بتوانند سرمایه گذار جذب کنند، مشکلات تیم‌ها نیز به حداقل می‌رسد.

امید هرندی نیز اظهار داشت: حلقه‌ای گمشده در بدنه اصلی فوتبال استان متشکل از اداره ورزش و جوانان، هیأت فوتبال و باشگاه داریم و در این راستا، اداره کل ورزش و هیأت فوتبال گیلان باید قبول کنند که تیم‌های گیلانی بدون کمک آنان نمی‌توانند دوام بیاورند.

وی افزود: چگونه تیم‌های استقلال و پرسپولیس از وزارت ورزش کمک می‌گیرند اما در گیلان اداره کل ورزش نمی‌تواند این کار را انجام دهد و چگونه عنوان می‌شود که ما نمی‌توانیم کمک کنیم درحالیکه این موضوع یکی از ضعف‌های مدیریتی ما در گیلان بشمار می‌رود.

هرندی ادامه داد: تیم‌های ما باید نمونه کوچکی از استقلال و پرسپولیس برای دریافت کمک‌های مالی باشند و در این راستا در گیلان همه بویژه افرادی که به این استان تعصب دارند، باید ورود کنند و مشکلات را مرتفع سازند و همچنین علاوه بر آن، مردم و طرفداران نیز نقش پررنگی دارند چون آنان نیز علاوه بر حمایت از تیم خود، باید خواهان مدیران و کادر فنی قوی و دارای کارنامه موفق در تیم خود باشند و از افراد بدون کارنامه مثبت حمایت نکنند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه تیم‌های گیلانی ریشه دار و پرطرفدار هستند به هیچ وجه نمی‌توان آنها را به استان‌های دیگر انتقال داد و باید این تیم‌ها از بخش دولتی کمک بگیرند و این بخش نیز وظیفه دارد به تیم‌های گیلانی همانند استقلال و پرسپولیس کمک کند و در این راستا مسئولان اداره کل ورزش و جوانان گیلان، هیأت فوتبال و نمایندگان مجلس باید این شرایط را مهیا سازند.

وی تصریح کرد: ما باید ریشه‌ها را تقویت کنیم چون تعدد باشگاه‌ها به فوتبال ضربه می‌زند و آنهایی که سرمایه گذار هستند، باید در تیم‌های ریشه دار هزینه کنند چون با این کار خود می‌توانند شادی را به مردم اهدا کرده و از تشکیل تیم‌های جدید خودداری کنند.

هرندی به مقوله پشتوانه سازی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در پشتوانه سازی آموزش و پرورش بسیار مهم است و مسئولان هیأت فوتبال و مدیران باشگاه‌ها باید با این اداره ارتباط بیشتری داشته باشند چون سرمایه عظیمی در بخش کشف استعداد در آموزش و پروش وجود دارد.

این مربی باسابقه گیلانی اضافه کرد: گرچه باشگاه‌های ما از لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارند و همچینن فوتبال ما از منابع مالی ضعیفی برخوردار است، ولی از لحاظ فنی بسیار قدرتمند هستیم ولی متأسفانه در این بخش نیز افرادی ضعیف انتخاب شده‌اند که نتیجه آن ضعیف شدن تیم‌های فوتبال ما در لیگ‌های مختلف و سقوط سپیدرود به لیگ دسته اول بود.

وی اشاره به حضور پر شور مردم و طرفداران فوتبال در ورزشگاه‌ها گفت: با وجود امکانات بسیار ضعیف، مردم به ورزشگاه‌ها می آیند و لازم است باشگاه‌ها بدانند که سرمایه اصلی آنها، همین مردمی هستند که با شور و نشاط از تیم‌های خود حمایت می‌کنند و مدیران تیم‌ها نیز باید به تقویت زیر ساخت‌ها اقدام کنند.

ضرورت تقویت زیرساخت‌های ورزشی

سید امیر فرحسینی نیز در خصوص برطرف کردن مشکلات تیم‌های فوتبال گیلان و همچنین ورزش استان اظهار داشت: اعتقاد دارم یکی از کارهای مهمی که باید انجام شود این است که استاندار مشاوران قدرتمندی در امر ورزش داشته باشد که هم اینک نیز این خلاء در گیلان احساس می‌شود و باید از سرمایه گذاران درخواست شود تا نقش پررنگی در ورزش ایفا کنند.

وی افزود: فوتبال یکی از بزرگترین راه‌های جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است و جوانان ما هر چقدر به سمت ورزش و فوتبال کشیده شوند، به همان اندازه ناهنجاری‌های جامعه کمتر می‌شود و در این راستا مدیران بخش‌های مختلف می‌توانند کمک شایانی به گسترش ورزش به خصوص به فوتبال انجام دهند.

وی به زیرساخت‌های ورزشی اشاره و بیان کرد: گیلان در بعضی رشته‌ها پتانسیل بالایی دارد و از دیرباز در کشور مطرح بوده و یکی از این رشته‌ها، فوتبال است ولی قدیمی ترین و فرسوده‌ترین ورزشگاه‌های کشور را در استان داریم این در حالیست که اکثر استان‌ها هم اینک دارای ورزشگاه‌های مدرنی شده‌اند.

به گفته فرحسینی؛ به طور حتم هرجایی که زیرساخت مناسب‌تری وجود داشته باشد، نوجوانان و جوانان بیشتری به ورزش روی می‌آورند و باید گیلان نیز از این نعمت بهره مند شود و ورزشگاه‌های استانداردی در استان تأسیس شود و علاوه بر آن با توجه به ظرفیت خوب علمی و تخصصی، مدیران ورزشی ما باید از این تخصص‌ها استفاده کنند تا شاهد پیشرفت ورزش در گیلان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: لازم است علاوه بر استفاده مناسب از مدیران متخصص در رأس باشگاه‌های فوتبال، در زیرساخت‌ها نیز سرمایه گذاری مناسبی داشته باشیم و به طور حتم تحقق این مهم در پیشرفت فوتبال کشورمان مؤثر خواهد بود.

۷۲۸۵ / ‏‬ ۲۰۰۷/‏