گردشگری و توریسم

دانشگاه هاروارد همکاری خود را با مؤسسه سعودی قطع کرد

به گزارش پایگاه خبری الخلیج الجدید، دانشگاه هاروارد همکاری خود با مؤسسه «میسک» وابسته به ولیعهد سعودی را به دنبال اعتراض دانشجویان این دانشگاه متوقف کرد.

دانشجویان دانشگاه هاروارد پیش تر با برگزاری تظاهراتی خواستار قطع روابط این دانشگاه با دولت عربستان به خاطر جنگ یمن و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی شدند.

در همین حال «جاناتان سوین» سخنگوی این دانشگاه اعلام کرد: این دانشگاه به تفاهم‌نامه همکاری خود با مؤسسه خیریه «میسک» بن‌سلمان پایان خواهد داد.

شورای شهر کمبریج واقع در ایالت ماساچوست آمریکا که دانشگاه هاروارد در این شهر واقع است، آوریل ۲۰۱۸ میلادی خواستار قطع روابط این دانشگاه با دولت عربستان سعودی شده بود.

مؤسسه میسک سال ۲۰۱۶ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این مؤسسه با بخش «Harvard Extension School» یک تفاهمنامه همکاری پنج ساله امضا کرده که براساس آن ۱۲.۵ درصد از کرسی‌های این مدرسه در فصل تابستان به دانشجویان مؤسسه اختصاص می‌یابد.

مدرسه کندی هاروارد نیز چند ماه پیش سخنرانی «ترکی الفیصل» رئیس اسبق استخبارات و سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن را لغو کرد.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، مهرماه سال گذشته یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.