اخبار گردشگری

مسجد نصیرالملک شیراز؛ قبل از رفتن بخوانید!


تاریخچه ساخت مسجد نصیرالملکتاریخچه ساخت مسجد نصیرالملک

توصیف بنای زیبا و چشم نواز‌ مسجدتوصیف بنای زیبا و چشم نواز‌ مسجد
در توصیف این مسجد، زبان‌ها قاصر می‌ماند. اگر از دیدگاه هنر کاشی کاری به این بنا نگاه کنیم، بی شک یکی از با ارزش‌ترین مساجد ایران و از نظر ساختمان سازی بخصوص مقرنس، بی همتا است. مساحت این مسجد ۲۸۹۰ متر مربع می‌باشد و در ساخت آن شیشه‌های رنگی بکار گرفته شده که آن را به مسجد صورتی معروف کرده است.


ورودی‌ و سردرهای مسجد نصیرالملکورودی‌ و سردرهای مسجد نصیرالملک
سه ورودی در این مسجد به چشم می‌خورد. ورودی اصلی را از کاشی‌های هفت رنگ و تزئیناتش می‌توان شخیص داد. در مسجد چوبی و دارای یک قاب سنگی با نقوش اسلیمی است. در بالای این قاب می‌توان کتیبه‌ای با اشعار شاعران شیرازی را مشاهده کرد. کمی جلوتر که بروید وارد هشتی و از راهرویی به حیاط دلباز مسجد می‌رسید. تماشای فواره‌های آب در حوض وسط حیاط، چشم‌ها را جلا می‌دهد.


شبستان‌هایی مسجد نصیرالملک شیرازشبستان‌هایی برای تابستان و زمستان
در دو طرف این مسجد شبستان‌هایی ساخته شده که یکی در زمستان و دیگری در تابستان بکار گرفته می‌شد. ساخت دو ایوان در شمال و جنوب مسجد، اوج هنر معماران را در زمان قاجار نشان می‌دهد.

گلدسته‌های مسجد نصیرالملک شیرازچشم اندازی از گلدسته‌ها
از نمای داخل که بگذریم می‌رسیم به گلدسته‌های با شکوه این شاهکار معماری. دو گلدسته با طاق نما‌هایی کوچک‌تر ابهت زیادی به این مسجد بخشیده اند. ثبت تمام زیبایی‌ها در ذهن کمی سخت است؛ پیشنهاد می‌کنیم بدون دوربین عکاسی به مسجد نصیرالملک نروید.


ایوان‌های مسجد نصیرالملکایوان‌های مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک دارای دو ایوان است. ایوانی در شمال با ارتفاع ۸ متر و ایوانی در جنوب مسجد که تنها به جهت رعایت قرینه سازی ساخته شد. ایوان شمالی مسجد را ایوان شاه نشین می‌گویند که با مقرنس کاری‌های زیبا، تزئین شده است. در اطراف ایوان ۴ غرفه به چشم می‌خورد. ایوان جنوبی با دو گلدسته نمای کاملی از یک مسجد را ارائه می‌دهد.


بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملکبهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک

زمان بازدید مسجد نصیرالملک:زمان بازدید مسجد نصیرالملک:

  • در شش ماه اول سال از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۹:۰۰
  • نیمه‌ی دوم سال از ساعت ۷:۰۰ الی ۱۷:۳۰

البته در روز‌های تعطیل رسمی مثل عاشورا و تاسوعا معمولا تعطیل است

بنابراین قبل از رفت به آنجا مطمئن شوید که باز است.


جاذبه های نزدیک مسجد نصیرالملکجاذبه‌های گردشگری اطراف مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز؛ مسجد صورتی ایرانراه‌های دسترسی به مسجد نصیرالملک